TOP

Mode- en schoenenomzet blijft stabiel tijdens grillig eerste kwartaal 2021

De mode- en schoenenomzet bleef min of meer stabiel (-0,3%) tijdens een grillig eerste kwartaal van 2021, blijkt uit cijfers van GfK. Januari en februari waren zware maanden door de lockdown. Shoppen of afspraak bracht wat verlichting. “De mode- en schoenenbranche hebben de stenen winkel nodig.”

De mode- en schoenenomzet is met een lichte omzetmin van 0,3 procent relatief stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK*. “Onderliggend is er echter van alles aan de hand”, ziet Danny van den Burg, retail sales lead bij het marktonderzoeksinstituut. “Het eerste kwartaal van 2021 was er een van diepe dalen en nog hogere pieken. De eerste zeven weken stonden de resultaten door de winkelsluiting zwaar onder druk en leverden mode- en schoenenaanbieders wekelijks grofweg tussen de 20 en 30 procent in. Toen de winkels op 3 maart weer open mochten, stegen de omzetten direct.” Wat volgt is een gigantische piek in de tweede helft van maart, met een plus van 176 procent in week 12 (22-28 maart 2021) en bijna 113 procent in week 13 (29 maart – 4 april 2021). Volgens Van den Burg is dat goed te verklaren. “Vorig jaar werd in die periode de eerste lockdown aangekondigd, met als gevolg dat de verkoop volledig instortte.”

Online winst niet voldoende

Tijdens de lockdown is er flink meer online gewinkeld. Het online aandeel op het totale aantal mode- en schoenenverkopen schommelt in januari en februari, als de winkels nog volledig dicht zijn, tussen de 95 en 90 procent. Click & collect doet wel iets, maar de fysieke verkopen trekken pas echt aan als consumenten weer op afspraak mogen shoppen. In de daaropvolgende weken loopt het offline aandeel op tot bijna 40 procent. “In het eerste kwartaal is er per saldo meer online dan offline geshopt”, ziet Van den Burg. “Toch weegt de online winst niet op tegen het offline verlies. De mode- en schoenenbranche hebben de stenen winkel nodig. Zonder wordt er significant minder gekocht. Dat de branche verder digitaliseert is een feit, maar een volledig online sector is een illusie.”

‘Dat de mode- en schoenenbranche verder digitaliseren is een feit, maar een volledig online sector is een illusie’

Trouw aan lievelingswinkels

Van den Burg verwacht dat de omzetverhouding tussen online en offline uiteindelijk op 50-50 zal uitkomen. “Dat is hoger dan voor de coronacrisis, maar een stuk lager dan de 80-20-verhouding van het afgelopen kwartaal. Nu er weer in fysieke winkels geshopt mag worden, zal het belang van de stenen winkel weer toenemen. Daartegenover staat echter een grote groep consumenten die hun kleding en schoenen tijdens de lockdown online zijn gaan kopen en dat post-corona deels zullen blijven doen. Daarbij valt op dat mensen vaak teruggrijpen op hun lievelingswinkels, de vertrouwde namen die ze uit de winkelstraat kennen. Multichannel retailers zijn tijdens de lockdown online sterker gegroeid dan pure players.”

Vercasualisering zet door

Covid-19 heeft ook effect op de manier waarop we ons kleden. Van den Burg: “Veel bedrijven hebben al aangekondigd om werknemers ook na de pandemie meer thuis te laten werken. Dat versterkt de vercasualisering die al was ingezet. Voor thuiswerken heb je geen driedelig pak en nette schoenen nodig.” Die ontwikkeling is terug te zien in de kleding- en schoenenverkoop. Blazers presteerden met een min van 42,2 procent het slechtst, terwijl spijkerbroeken (+20,7%) en T-shirts & polo’s (+10,7%) juist met dubbele cijfers plusten. Schoenenaanbieders scoorden met pantoffels (+49,4%) en sportschoenen & sneakers (+33,6%). “Mede daardoor heeft de schoenenverkoop als geheel ondanks de lockdown met 9 procent geplust.”

*Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen tussen de 35 en 40 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.

Foto: Schoenvisie