TOP

Nieuw initiatief wil einde maken aan retourmisbruik

Voor online aanbieders is een het bekend probleem: klanten die het niet zo nauw nemen met de retourregels, waardoor producten onverkoopbaar terugkomen. Het nieuwe Retourvignet wil hier een einde aan maken.

Foto: Hooijer Groep

In totaal blijkt 26 procent van alle online aankopen die geretourneerd worden, bij terugkomst in het sorteercentrum onverkoopbaar. Denk aan een jas met een vlek erop of een servies met kleine krasjes; zulke artikelen gaan richting de tweedehandsmarkt of linea recta naar de vuilstort. Het nieuwe Retourvignet, een initiatief van schoenendistributeur Hooijer Groep, wil hier een einde aan maken. “Deze razendsnelle afwaardering past niet in een duurzame samenleving”, stelde mede-initiatiefnemer Hilko Hooijer in een persbericht.

Betaalbare oplossing

Het idee achter het Retourvignet is om een betaalbare oplossing te ontwikkelen (met prijzen vanaf 0,16 euro per artikel), waarbij bedrijven bij retour direct zien dat een product gebruikt is, zonder consumenten de mogelijkheid te ontnemen een kledingstuk of paar schoenen eerst thuis te passen. Dat is het Retourvignet geworden; een felgele sticker met een gepatenteerde lijmlaag die het product niet beschadigd, maar eenmaal losgetrokken niet meer terug geplakt kan worden. Naast de sticker is er een labelvariant voor artikelen als schoenen en jassen (andere vormen zijn nog in ontwikkeling). Daarmee is direct duidelijk wat opnieuw in de verkoop kan en welk artikel wederom richting de klant gaat en gewoon betaald moet worden, aldus Hooijer. “En met de feestdagen die voor de deur staan, komt het Retourvignet denk ik geen dag te vroeg.”