TOP

Nieuw merk: Sneaky Steve [interview]

Bos Agency is de nieuwe agent van het Zweedse schoenenmerk Sneaky Steve. Het label bestaat al bijna tien jaar en draait niet om zonnige, zomerse schoenen, maar juist om industrie en underground – net zoals thuisstad Gothenburg. Aimee Bos: “Sneaky Steve kan een breed publiek bereiken, maar heeft ondertussen ook een eigen gezicht.”

Sneaky Steve werd in 2007 opgericht in Zweden als een puur sneakermerk met een eigen touch. Binnen een jaar merkte het label al dat er steeds meer vraag kwam vanuit de consument naar het merk dat geïnspireerd is door de urban-denim cultuur van het natte en mistige Gothenburg. Zonnige, warme stranden hebben geen impact op het design van de schoenen, maar wel de industriële achtergrond van de stad samen met de underground muziek scene.

Naast Zweden ligt Sneaky Steve ook in Noorwegen, Denemarken, Rusland, Duitsland, Israël, Thailand en Amerika. Sinds kort heeft Bos Agency het merk naar de Benelux gehaald. Momenteel worden er niet alleen meer sneakers gemaakt, maar ook onder andere dameslaarzen en leren herenschoenen – die Bos Agency ook zal gaan brengen. Aimee Bos: “We waren opzoek naar een merk dat mooie materialen levert, een Europees product is en een nautisch design heeft.” De zomercollectie 2017 is de eerste lijn die in Nederland te koop zal zijn.

Sneaky Steve3

Hoe zijn jullie met het merk in contact gekomen?

“Ik kende het merk al en een tijdje geleden hebben zij ons benaderd om het merk te gaan voeren. Zodra we de collectie zagen vonden we het goed passen in ons merkenpakket omdat we nog meer labels hebben met een eigen gezicht. We hebben geen moment getwijfeld en meteen ‘ja’ gezegd.”

Wat maakt het merk anders dan andere merken?

“Sneaky Steve maakt zelf de leesten waardoor het net even wat anders is dan dat van andere merken. Daarnaast wordt het schoeisel ook met de hand afgewerkt. Je ziet in een oogopslag dat het een Sneaky Steve-schoen is. Het merk kan een breed publiek bereiken, maar heeft ondertussen ook een eigen gezicht. Dat was ook precies wat wij in ons merkenpakket willen: een label met een eigen handschrift. Sneaky Steve voldoet daaraan.”

Sneaky Steve4

Voor wie is het merk bedoeld?

“Het is vrij jong en valt zeker onder de modische schoenen. Het merk past goed in het midden-hoogsegment.”

Hoe werkt de inkoop?

“Sneaky Steve maakt twee collecties per jaar met een marge van 2.5. De beste modellen zullen we op voorraad nemen en die zullen beschikbaar zijn voor onze vaste klanten. Bij nieuwe klanten werken we eerst met voororder.”

Sneaky Steve7

Hoe wordt er tot nu toe op het merk gereageerd?

“We zijn net gestart met de inkoop en we hebben ons distributiebeleid klaar liggen. We hebben op de Modefabriek gestaan en daar zijn we in contact gekomen met een aantal winkels waarvan sommigen ook al hebben ingekocht.”

“We zijn natuurlijk nog opzoek naar nieuwe winkels, maar we hebben ook wel een duidelijk idee van waar we willen liggen dus daar willen we ons aan houden. Het merk past in de modische schoenenzaken, maar ook in kledingwinkels.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Ik zie zeker een plek voor het merk in Nederland, anders waren we er niet mee begonnen. Ik houd wel van een beetje ruw en stoer en dat is ook wat we in de Nederlandse straten terug zien, dus het zal goed passen.”

Sneaky Steve8