TOP

Omzet Scapino lager

De omzet van Scapino bleef achter, die van de Hoogenbosch-schoenwinkels bleef gelijk en de Brantano-filialen verkochten meer in het eerste halfjaar van 2010 in vergelijking met dezelfde periode in 2009. Dat meldt moederbedrijf Macintosh Retail Group in zijn halfjaarbericht.

De Fashion sector van het concern, waartoe de 743 schoenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, Pro en Scapino in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk behoren (plus Nea International, producent van push-braces) zag het bedrijfsresultaat met 5,2 miljoen euro toenemen tot 8,2 miljoen euro, bijna een verdrievoudiging (was vorig jaar 3 miljoen euro). Dat was met name te danken aan Brantano.

De omzet van de Fashion sector steeg met 1,8 miljoen euro tot bijna 275 miljoen euro (inclusief een positief valutakoerseffect van 2,2 miljoen euro, maar er waren dan ook vijf schoenwinkels meer dan een jaar geleden.

Hogere brutomarge
“De schoenenformules profiteerden van de toegenomen samenwerking en integrale leveranciers- en marktbenadering, waardoor een hogere brutomarge is gerealiseerd”, zo verklaarde Frank De Moor, ceo van Macintosh Retail Group.

Het gehele concern boekte een iets lagere omzet (-1,1 procent) bij achttien minder winkels, maar een 10 procent hogere nettowinst. De procentuele brutomarge steeg met 1,1 procentpunt naar 46,7 procent door actief leveranciersmanagement (vooral in de schoenensector) en strict voorraad- en kortingsbeheer.