TOP

Onderzoek: consument bezuinigt na btw-verhoging

De geplande btw-verhoging van 19 procent naar 21 procent leidt tot lagere bestedingen in de non food detailhandel. Dat blijkt uit onderzoek door Q&A Research & Consultancy. De helft van de Nederlanders wil minder uitgeven in het laatste kwartaal van 2012.

Q&A Research & Consultancy heeft in de week voor Pinksteren onderzoek gedaan naar de gevolgen van de btw-verhoging  onder ruim 2.600 Nederlandse consumenten. Hieruit blijkt dat 51 procent van de Nederlandse consumenten minder gaat besteden in het laatste kwartaal van 2012. Volgens Q&A betekent dit een bezuiniging van 7,5 procent op de non food bestedingen in het vierde kwartaal, wat neerkomt op 1,1 miljard euro.

Prijsverhoging 
De meeste Nederlanders (85 procent) verwachten dat winkels na de btw-verhoging hun prijzen verhogen. Gemiddeld verwachten zij een prijsverhoging van 5,9 procent.

Derde kwartaal
Volgens het onderzoek zullen consumenten voorafgaand aan de btw-verhoging niet bewust meer uitgaven doen, want in het derde kwartaal van 2012 zal er gemiddeld 2 procent minder worden uitgegeven aan non food artikelen.

Geen extra btw-opbrengst
Doordat consumenten de hand op de knip zullen houden, zal de beoogde extra btw-opbrengst in de non food detailhandel niet worden gerealiseerd. De overheid rekent op 1,18 miljard euro in het laatste kwartaal van 2012 en het totale jaar 2013. Maar volgens de onderzoekers zal er slechts 205 miljoen euro binnenkomen.