TOP

Onderzoek: online vindbaarheid MKB onder de maat

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. Dat blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, het halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

Uit de MKB Online Monitor blijkt dat een kwart van de websites van mkb’ers is ouder dan vijf jaar en 57 procent is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Daardoor zijn deze sites slecht vindbaar. 

Ook komt naar voren dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites. Het gevolg is dat mkb’ers via deze platformen nog onvoldoende online zichtbaar zijn, of dat er een divers beeld van een mkb-bedrijf ontstaat. Zo wordt bijvoorbeeld de dienstverlening op de ene website wel uitvoerig beschreven terwijl deze op een andere website onderbelicht is.

In het vorige onderzoek in juli 2013 zei 37 procent van de ondervraagde mkb’ers binnen twee jaar te willen investeren in een nieuwe website. Deze trend zet door.

Professionelere aanpak
“Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit (47%). We zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak”, zegt Erik Hoekstra, ceo van DTG.

Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38 procent aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. “Daarnaast zien we dat minder ondernemers ‘het neefje of een kennis’ vraagt om hun site te bouwen. Dat is nu nog maar 18 procent en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit verder zal dalen naar 11 procent in de komende twee jaar. Er ligt hier voor ons dus een mooie kans”, aldus Hoekstra.