TOP

Oprichter TopShoe: ‘We willen de voorraden van schoenenwinkels en leveranciers nog verder aan elkaar koppelen’

TopShoe sprong zes jaar geleden in het gat dat ontstaan was in de schoenenbranche tussen online en offline. Het brengt een platform waar winkeliers niet alleen meeleveren aan de webshop van TopShoe, maar ook van elkaars voorraden gebruik kunnen maken. Oprichter Han Landman: “Het moet allemaal sneller, actueler en korter op de markt.”

“We krijgen meer winkels erbij omdat winkeliers steeds beter snappen dat je online aanwezig moet zijn”, vertelt oprichter Han Landman trots over TopShoe. “Op deze manier kunnen we ook het persoonlijke contact met de consument behouden.” Zes jaar geleden werd TopShoe vanuit een aantal leden van het toenmalige Ariston-Nord-West-Ring – nu ANWR-Garant – opgericht. Het bedrijf biedt een platform speciaal voor de schoenenbranche om gebruik te maken van elkaars voorraden. “We plussen ieder jaar met dubbele cijfers.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om TopShoe op te richten?

“Toen in 2010 internet begon mee te tellen, merkte je dat klanten steeds beter geïnformeerd waren over de collecties. De klant wil per sé de schoen die hij of zij in gedachten heeft, ook al is het niet in de winkel te vinden. En dat terwijl die schoen wel bij je collega op voorraad ligt. Zo is ooit “stocksharing” ontstaan, maar wij vinden het belangrijk dat je niet mee lift op het succes van je collega. Het moet niet zo zijn dat je als winkel schoenen van je collega binnenhaalt en alleen de inkoopprijs betaalt – en dus de volledige winst krijgt – terwijl je collega het voorraad risico heeft.”

“Wij hebben een platform opgezet waarbij je optimaal met elkaar kan samenwerken en het grootste deel van de winst achter blijft bij degene die de schoenen verzorgt. Met andere woorden: als ik de klant tevreden kan houden door de schoenen bij een collega te halen en ik gun die collega de winst, dan kan je die werelden aan elkaar koppelen. De klant tevreden stellen staat voorop.”

Hoe werkt TopShoe precies?

“Je hebt een aantal manieren om van TopShoe gebruik te maken. Je kan het via de website benaderen of in winkels die zijn aangesloten. We hebben via interfaces in tachtig winkels alle voorraden naar één digitaal magazijn gekoppeld. Dat betekent dus niet dat er een daadwerkelijk één magazijn is waar al die schoenen liggen, maar dat ze in tachtig winkels over het land verspreid liggen. Als een klant dus op de website zoekt, worden er schoenen aangeboden uit deze winkels.”

“Als een klant in de winkel komt en er is daar een bepaalde schoen niet meer, dan staat er een webzuil in de winkel waarop je kan zoeken naar dat bepaalde artikel. De winkelier logt samen met de klant in en vindt het paar wat dus bij een deelnemende leverancier of bij een deelnemende collega op de plank staat. Een dag later ligt het item in de winkel, of bij iemand thuis.”

TopShoe2TopShoe

Hoe wordt er besloten welke winkel gaat verkopen aan de klant?

“Als een klant uit bijvoorbeeld Zaandam via de webshop thuis zoekt en de gekozen schoen ligt bij die winkel in Zaandam, dan levert die winkelier de schoen aan zijn eigen klant. Iedere winkelier krijgt een eigen postcodegebied en als daarbinnen een bestelling komt, dan is die verkoop voor hem.”

“Als de winkelier binnen in het postcodegebied de schoen niet op voorraad heeft en er zijn zes aangesloten winkels die het wel hebben, dan kiest de computer een winkel uit die mag uitleveren. Er komt hierbij geen mens aan te pas. Het gaat allemaal via een eerlijke verdeling aan de hand van willekeur van de computer die er wel rekening mee houdt dat het verdeeld wordt en niet steeds één winkel levert. Als laatste (in dit geval) levert de voorraad houdende leverancier.”

Wie krijgt de marge?

“De verkoop is voor degene die de schoen levert, dus die krijgt de winst. Er blijft een klein gedeelte achter bij TopShoe om het systeem, de medewerkers en de campagnes te betalen. De winkelier waar de klant daadwerkelijk in de winkel heeft gestaan, krijgt een kleine vergoeding voor de moeite.”

Hoe wordt er omgegaan met verschillende prijzen van de winkeliers?

“De eerste winkelier die een schoen upload naar de backoffice, vult een bedrag in dat als voorstel wordt genoteerd. De andere winkeliers moeten het voorstel dan goedkeuren. Dat kost ze misschien tien minuutjes per dag om door te nemen. Als een collega vindt dat een prijs te goedkoop of te duur is, dan wordt er een tegenvoorstel gedaan. De prijs waar de meeste mensen achter staan, wordt doorgevoerd. Als een leverancier een adviesprijs aangeeft, wordt die natuurlijk aangehouden.”

Jullie zijn sinds kort een samenwerking aangegaan met ANWR-Garant, hoe is dat tot stand gekomen?

“TopShoe is uit Nord-West voortgekomen – Bij de start is er een geldinjectie gedaan -, maar het was toen te vroeg voor samengaan. TopShoe is een verkoopplatform en ANWR-Garant is een inkoop vereniging. We hebben de afgelopen jaren wel intensief samengewerkt en de kennis met elkaar gedeeld. Wat er nu is gebeurd bij TopShoe 3.0, is dat ANWR-Garant voor 49 procent groot aandeelhouder wil worden. Dat betekent dat de winkeliers voor 51 procent aandelen houden in het bedrijf.”

“Een van de belangrijkste dingen die nu gaat gebeuren, is dat we alle data die we bij TopShoe hebben – we hebben buiten dat we weten wat er verkocht wordt op de webshop ook de data van wat de winkels verkocht hebben – gaan delen met ANWR-Garant, leden en meewerkende leveranciers.”

TopShoe4TopShoe3

Wat zijn jullie verwachtingen voor de samenwerking met ANWR-Garant?

“Dat er sneller geanticipeerd kan worden op trends en collecties. Merken kunnen zo zien welke schoenen hard lopen en kunnen die eventueel nog bij laten produceren. Je moet in deze tijd zorgen dat je niet te lang hoeft te wachten op lijnen die goed lopen. Het moet allemaal sneller, actueler en korter op de markt. De verwachting is dat er komend jaar drie procent meer verkocht gaat worden in schoenen in Nederland. Dat is niet per se in de winkels, maar vooral online. Als je die werelden aan elkaar kan koppelen, dan profiteer je met elkaar van de plus.”

Hebben jullie concurrentie van Stockbase?

“Ik gebruik het woord concurrentie nooit. Ik praat ook liever niet over andere bedrijven, want ik ga uit van onze eigen kracht. Maar als wij met andere partijen bepaalde onderdelen kunnen delen en elkaar kunnen helpen, dan staan we daar natuurlijk voor open. Maar wel alleen als het nodig is.”

Hoe wordt de samenwerking met leveranciers verder uitgewerkt?

“Ja, maar dat staat nog aan het begin. Zoals boven reeds is verteld dat als geen winkelier de schoen heeft, kan de leverancier als derde in de rij de schoen leveren. We hebben laatst een vergadering gehad in Nieuwegein waar ook leveranciers bij waren en zij reageerden allemaal positief op deze manier van samenwerken. Zeker nu de we de verdere integratie met ANWR-Garant uitrollen.”

Hoe zie je de toekomst van TopShoe voor je?

“Wat we nu hebben gebouwd, is denk ik een systeem dat alleen nog maar kan groeien. Het is alle kanten uit, je bent niet alleen een webshop, maar ook een verlengstuk van de winkels en omgekeerd. Ik denk dat er een mooie toekomst voor ons in het verschiet ligt. We proberen zo eerlijk mogelijk met elkaar te groeien. Vanuit de winkel samenwerken en zo een omnichannel uit te rollen met collega’s, inkoopvereniging en leveranciers is de manier om de toekomst vol vertrouwen tegemoet te zien. Per slot van rekening heeft ANWR-Garant ruim 300 leden.”