TOP

Hoe gaat het met ShoeRevolution? [interview]

“Veel mensen vroegen me in het begin waar ik aan begonnen was, in deze periode in de schoenen een bedrijf oprichten”, vertel Björn Smit vol passie over zijn agentuur ShoeRevolution. Maar het heeft allemaal meer dan goed uitgepakt. Naast het vertegenwoordigen van merken, leidt hij ook projecten.

“Ik ben heel erg tevreden”, vertelt Björn Smit vol trots. Twee jaar geleden richtte hij ShoeRevolution op: een bedrijf dat niet alleen agentuur is voor vier merken, maar ook projecten verzorgt voor andere partijen. “Zo ben ik zowel creatief bezig als met de verkopen. De prognoses zien er erg goed uit. Veel mensen vroegen me in het begin waar ik aan begonnen was, in deze periode in de schoenen een bedrijf oprichten. Maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad.”

Met welk idee heb je ShoeRevolution opgericht?

“Ik wilde altijd al graag wat voor mijzelf doen, maar dingen lopen zoals ze lopen en ik kreeg een aanbieding om Kickers in Nederland te vertegenwoordigen. Uiteindelijk kreeg ik een paar jaar geleden via een klant van mij de mooie gelegenheid om een project te doen. Dat was de basis van de opstart van het bedrijf. Het eerste idee was dat het alleen maar projecten zouden zijn, om voor een aantal bedrijven collecties te ontwikkelen. Maar ik had de mogelijkheid om Kickers ook mee te nemen als agent en ik werd via LinkedIn benaderd door Coqueterra. Zo is ShoeRevolution ontstaan.”

Had je dan al ervaring in het maken van collecties? Het is toch wel wat anders dan agent zijn…

“Mijn aller eerste baan was voor Twins & Trackstyle. Het ontwikkelen van schoenen heb ik met name daar geleerd. Ik werkte er eerst als verkoper, maar degene die de verkoop deed en ook in het designteam zat, ging weg. Toen mocht ik zijn plaats vullen. Eigenlijk is die combinatie het leukst om te doen, zowel collecties ontwikkelen als verkopen.”

“Ik heb in zekere zin die invloed ook wel bij de labels waar ik agent van ben. Bij Ninni Vi minder aangezien de schoenen moeten passen bij de kleding, maar met name bij Coqueterra en al helemaal bij Bo-Bell kan ik items speciaal ontwikkelen voor Nederland. Als er een specifiek schoentje niet in de collectie zit, kan ik dat aanvragen.”

Hoe gaat een project te werk?

“Het begint bij iemand die een bepaald idee heeft over de schoen die hij graag zou willen hebben. Dat probeer ik te begeleiden. Het idee moet uitgewerkt worden en daarvoor werk ik samen met een styliste die weet hoe schoenen moeten worden getekend. Ik werk met een aantal fabrieken rechtstreeks samen. Mocht ik geen geschikte fabriek kennen om de schoenen te laten produceren, dan heb ik een partner in Portugal die opzoek gaat. Na goedkeuring van de samples volgt dan de uiteindelijke productie.”

Heb je als agent veel gemerkt van de crisis?

“Van de grote bedrijven die failliet zijn gegaan niet, want met hen deed ik geen zaken. Maar natuurlijk, het heeft altijd zijn weerslag op de hele schoenenmarkt. Mensen die anders proberen in te kopen en de seizoenen die verschuiven. Dat is wel iets waar we met onze schoenenlabels uit Portugal goed op kunnen inspelen, want we kunnen korter op de markt produceren. Als ik nu iets schrijf, kan het snel nog uitgeleverd worden. Bij Bo-Bell kan dat op sommige artikelen zelfs binnen twee weken.”

Op welke doelgroep richt je je met het merkenpakket?

“Ik wil mij niet volledig specialiseren in kinderschoenen of dames. Ik wil graag een compleet pakket aanbieden. Het enige dat daarbij belangrijk is, is dat alles van goede kwaliteit moet zijn en dat zijn alle merken ook. Ze komen allemaal uit Portugal. Waar Bo-Bell net even iets klassieker is en gespecialiseerd is in kleine maten, is Ninni Vi er voor de wat grotere maten en heeft een sterke link met de kleding. Coqueterra heeft meer de stoere, city look en PintoDiBlu is wat klassieker. De merken moeten elkaar aanvullen in plaats van dat er een overlap in zit. Ze moeten elkaar niet beconcurreren. Het moet voor mijn klanten logisch zijn om meerdere van mijn labels naast elkaar te kunnen brengen.”

Hoe gaat het in het algemeen met de merken?

“Over Bo-Bell ben ik enorm tevreden. We hebben het merk pas een half jaar dus dan is het even aftasten hoe het gaat. Je moet kijken of je naast de bestaande klanten ook nieuwe klanten kan vinden en dat is erg goed gelukt. Coqueterra is nog steeds een relatief jong merk, het bestaat pas een jaar of vier en ik ben twee jaar geleden ermee begonnen. We maken ieder seizoen mooie stappen.”

“PintoDiBlu is een merk dat heel sterk is in Frankrijk en waar de fabrikant nu voorzichtig aan het kijken (zijn) IS in welke andere landen ze het merk kunnen introduceren. Ik ben een van de eerste exportmarkten en ik ben niet ontevreden over hoe het eerste seizoen is gegaan, maar dat moet zich ook nog verder ontwikkelen. Het merk Ninni Vi heeft uit zichzelf al een enorme kracht. Het merk is binnen de kleding enorm en de resultaten van de schoenen die Ninni Vi zelf heeft verkocht zijn goed, dus ik heb daar heel veel vertrouwen in. De eerste reacties zijn dan ook positief.”

“Inmiddels ben ik eind deze maand gestopt met Kickers en heb ik ook in goed overleg afscheid genomen van Lili Shoes. Ik probeer altijd vier merken onder me te hebben dus als er een nieuwe bij komt, moet er een vanaf.”

Je hebt sinds kort een eigen showroom in Loenen, waarom daar?

“Ik heb het gevoel dat ik vanuit hier flexibeler kan werken. In het pand zat ooit een wasserij. De look en het gevoel van het pand maakt samen met de locatie op de Veluwe dat is past waar ik voor sta met de merken en de projecten. Cast is een hele mooie plek voor een aantal merken, maar Coqueterra en PintoDiBlu zijn toch wel andere labels dan anders dus ik denk dat je dat ook op een andere manier moet aanpakken. Ik sta op beurzen – waaronder de ISLN -, zit hier en reis door het land. Ik merk dat mijn klanten dat waarderen, dat ik bij ze langs ga of dat ze op wat voor moment van de dag bij mij langs kunnen komen.”

Hoe zie je de toekomst?

“Mijn stiekeme droom is dat ik ooit een eigen label ga opzetten, maar hoe dat er precies uit moet zien weet ik nog niet. Dat is misschien ook de reden dat het nog niet is gebeurd, omdat ik vind dat op het moment dat je dat doet, je ook een duidelijk beeld moet hebben en er volop voor moet gaan. Voor nu is de opzet die ik heb gewoon goed.”