TOP

Reportage: dit was de zomereditie van Buy & Bloom 2019


Van zondag 25 tot en met dinsdag 27 augustus stond Cast in het teken van de Buy&Bloom. Deze editie is extra speciaal vanwege het 35-jarig jubileum van het schoenencentrum, wat op maandag gevierd wordt met een borrel. Zoals gewoonlijk meteen ook de drukste dag: “Op zondag zat iedereen waarschijnlijk op het terras.”

De organisatie van Buy&Bloom heeft voor deze editie weer flink de handen uit de mouwen gestoken. Er staan trendboxen verspreid over het schoenencentrum, er wordt schaafijs uitgedeeld en er loopt een karikatuur-tekenaar rond. Desondanks blijft de zondag rustig, wat waarschijnlijk ook te wijten is aan het warme weer. Maandag is er meer drukte in het pand; de dag waarop ook het 35-jarig jubileum wordt gevierd met een borrel. Dinsdag gaat rustig van start, al zitten de showrooms op veel plekken volgeboekt met afspraken. De gastexpositieruimte is overzichtelijk, en vergelijkbaar met voorgaande edities: “Ik vind het wel fijn dat er minder gastexposanten staan dan enkele jaren geleden”,  vertelt een bezoeker: “Dat houdt het overzichtelijker.”

Terras

De maandag is zoals gebruikelijk de best bezochte beursdag. Het contrast met de zondag is dit keer extra groot vanwege het prachtige weer van het afgelopen weekend. “Iedereen zat toen waarschijnlijk op het terras”, zegt een van de gastexposanten. “En terecht.” De maandag is ook de dag met de meeste reuring, omdat dan traditiegetrouw de Buy&Bloom-borrel plaatsvindt. Met liveband en whiskey-proeverij dit keer, want Cast heeft iets te vieren. Het schoenencentrum bestaat deze zomer 35 jaar. Ter ere van het jubileum is op de derde etage van het centrum de tentoonstelling ’35 years of shoes’ geopend. In samenwerking met het Schoenenmuseum worden hier foto’s getoond van museumschoenen uit de periode 1984-2019, met voor ieder jaar één schoen. Leuk detail: voor 2019 is dat de exclusieve Zeeman-sneaker, waarmee de textielsuper een paar maanden eerder een kleine hype veroorzaakte.

In zijn openingsspeech benadrukt general manager Marijn Verschure het belang van sterke relaties tussen leveranciers en winkeliers. “Zeker in deze moeilijke tijden van de schoenenvakhandel. Als Cast willen we samen met alle retailers en exposanten de schouders eronder zetten en met een positieve blik vooruitkijken.”

buybloom cast 08-19 (2)

Moeilijke tijden

Arie van Essen staat met zijn agentuur AV Agencies voor het eerst op Buy&Bloom. De merken die hij in het pakket heeft zijn modisch; Valentino, Lamborghini en Gaudí: “Ik kom ook uit de mode en heb naast mijn agentuur ook nog een modezaak in Almere. Ik weet dus als geen ander hoe het is om winkelier te zijn en kan me daardoor in hen verplaatsen.” Over de beurs in het schoenencentrum is hij positief: “Het is natuurlijk lastig om te meten omdat het voor mij de eerste keer is dat ik hier sta. Het bevalt me goed, alleen zondag was het erg stil door het warme weer. Ik zie ook weinig winkeliers die echt goed kijken, de meeste lopen snel voorbij. Het zijn lastige tijden, dus ik snap dat wel.”

“De tijden zijn nog steeds roerig”,  benadrukt ook Marly Boots-Smeets van Smeets Schoenen in Tegelen: “Daardoor houd je je toch een beetje vast aan de standaardmerken die je voert. Risico’s nemen zijn lastiger als de verkoop moeilijk loopt.” Als ze het pakket van de schoenenzaak wel wil uitbreiden, wil ze iets vernieuwends erbij: “Dat miste ik wel een beetje bij de gastexposanten. Er stonden heel veel sneakers met dikke zolen maar mensen hebben inmiddels een hele kast vol met sneakers.” Boots-Smeets trekt een hele dag uit voor de beurs: “We plannen geen afspraken op die dag en gaan bewust om te oriënteren. Cast heeft ook echt wel moeite gedaan om er iets van te maken. Er stond een leuk karretje met schaafijs en er liep een tekenaar rond.”

Goede dagen

Ook Nancy Bouwens met haar Belgische agentuur L’Altra Idea staat voor het eerst op Buy&Bloom. Ze was ook aanwezig tijdens de segmentdag Cast & Trends, maar is meer te spreken over deze beurs: “We hebben goede dagen gehad, waarbij we veel nieuwe klanten hebben mogen ontmoeten. Er hangt een aangename sfeer en we hebben ook geschreven de afgelopen dagen.” Over Cast&Trends is Bouwens minder te spreken: “Winkeliers waren er nog niet aan toe om te kijken naar nieuwigheden, iedereen was erg afgesloten. Nu staan mensen meer open, misschien ook wel omdat ze inmiddels beter weten hoe de collectie samengesteld gaat worden voor zomer 2020.”

Ook Cast herkent zich in het verhaal van Bouwens: “Volgend seizoen schrappen we de segmentdag ‘Trends’,” vertelt Claudia Klop, content marketeer bij het schoenencentrum. “De opkomst was erg laag en we merken dat bezoekers kiezen tussen Trends en Buy&Bloom, de meesten gaan dan naar de driedaagse beurs in plaats van de segmentdag.”

buybloom cast 08-19 (4)

Geslaagd

Alexander Peerten van Vegrid Schoenen in Geel, België, komt speciaal naar Nederland voor Buy&Bloom: “Het verschil is heel erg groot met de beurzen in België. Hier is heel veel sfeer, gezelligheid en er valt iets te beleven. We maken enkele afspraken met vertegenwoordigers maar de rest van de tijd lopen we rond in het schoenencentrum en de expositiehal. Elke editie tot nu toe is voor ons geslaagd geweest, wij hebben er echt niets op aan te merken.”

Komend seizoen wordt Buy&Bloom iets korter, vertelt Klop: “Voorlopig staan de beursdagen voor begin 2019 op zondag en maandag. Dat zijn normaliter ook de drukst bezochte dagen. Op maandag is ook altijd een borrel, wat een mooie afsluiting is voor de beurs.” 

Reuring

Ook de vaste showrooms krijgen het beursgevoel mee. Thom Westerkamp van Caprice zit met zijn showroom tegenover de ingang naar de gastexpositie: “Wij merken zeker dat Buy & Bloom gaande is, er zijn een hoop activiteiten en er is reuring in het pand. Wat dat betreft petje af voor het management, die werken heel hard om de sfeer en uitstraling goed te krijgen en dat lukt ze ook. Het is alleen wel jammer dat het bezoekersaantal afneemt. Het warme weer zal daar uiteraard ook in meespelen, zondag was het over de dertig graden.” Westerkamp merkt dat de drukte qua afspraken nu echt op gang komt: “Er is voldoende aanloop, volgende week zitten we compleet volgeboekt. Ik merk wel dat inkopers zich tegenwoordig wat meer oriënteren voordat ze gaan inkopen. Dat kan ik alleen maar toejuichen, er hangt veel vanaf wat je inkoopt.”