TOP

Schoenenmerk O’Quirey begint aan zijn tweede leven als VanPalmen

Mannenschoenenmerk O’Quirey – in Nederland vooral bekend doordat voetbalanalist Johan Derksen ermee wegliep – maakt na anderhalf jaar afwezigheid een comeback. Ondernemers Jory Bosch en Tijmen Venhorst namen het label in 2021 over en brengen het terug onder een nieuwe naam: VanPalmen.

Foto: VanPalmen

Wat is dat toch, de voorliefde van Nederlandse mannen voor extravagante schoenen? Het is een typisch fenomeen van ons land – in Duitsland of Italië zul je de uitbundige stappers die het hier zo goed doen, niet zo snel op straat zien. Ondernemers Jory Bosch (25, rechts op de foto) en Tijmen Venhorst (34, links) durven er wel een theorie op los te laten. “Het zit in onze volksaard”, zegt Bosch. Venhorst knikt. “Nederlanders zijn wars van autoriteit. In die zin is het logisch dat de uitgesproken mannenschoen het juist hier zo goed doet. We zijn gewoon een rebels landje.” Ze weten waar ze het over hebben, want die rebelse schoenenkoper is hun klant. De twee zijn sinds maart 2021 de nieuwe eigenaren van mannenschoenenmerk O’Quirey, dat als VanPalmen een comeback maakt, en zich bij uitstek op de liefhebber van opvallend schoeisel richt.

Knalrode Beatle boots

De nieuwe naam is een eerbetoon aan geestelijk vader Jan Palmen, die het label in 2004 oprichtte. O’Quirey maakt snel naam met de Berlino, een goodyear welted brogue-veterschoen in bonte kleuren en prints. Wat helpt, is dat voetbalanalist Johan Derksen van VI – een goede vriend van Palmen – groot fan van de schoenen is en het merk regelmatig op tv aanprijst. In 2019 gaat Palmen met pensioen. O’Quirey heeft op dat moment twee eigen winkels, in Amsterdam en Beijing, en 150 verkooppunten in Nederland. Zijn zoektocht naar een opvolger levert aanvankelijk niets op. Tot hij begin 2021 ziet dat Derksen, die zijn heil nu ergens anders moet zoeken, een paar knalrode Beatle boots bij mannenmodewebshop McDaddy heeft laten maken. “Het bedrijf van mij en mijn broer Steven”, zegt Venhorst. “Jan dacht: wat goed genoeg is voor Johan, is goed genoeg voor mij, en stuurde ons een bericht. Of we eens konden praten. De deal is op een bierviltje beklonken.”

De overname wordt gefinancierd vanuit McDaddy, aangevuld met eigen geld. Venhorst zoekt een partner – zijn broer is te druk voor een tweede bedrijf – en komt uit bij zijn voetbalmaat Jory Bosch, die freelance als digital marketeer en eventmanager werkt. “Ik zocht iets naast mijn andere werkzaamheden, want de evenementensector ligt door corona totaal op zijn gat”, licht Bosch toe. “Daarbij: hoe gaaf is het om je familie en vrienden op jouw schoenen te zien lopen?”

‘We zijn een merk dat je met een glimlach bestelt’

Meer online gefocust

Het belangrijkste verschil tussen het oude O’Quirey en het nieuwe VanPalmen, is dat Bosch en Venhorst vanuit hun achtergrond veel meer digitaal gefocust zijn. Met de lancering van vanpalmen.com introduceren ze het merk in het najaar van 2021 opnieuw online. De webshop heeft koppelingen met platforms als Bol.com, Otto en Zalando voor een groter internationaal bereik. “We zijn bewust met het ‘oermodel’ begonnen, de Berlino in twaalf kleuren, die nu de Quirey Collection heet”, vertelt Venhorst. “Na de overname kregen we daar direct telefoontjes van fans over.”

Voor 2022 staat uitbreiding naar de wholesale op de planning. De ondernemers streven naar één exclusief verkooppunt per winkelstad, met een marge van 2.5 voor de retailer. VanPalmen is al verkrijgbaar bij Schutrups Exloo, waar op 19 december 2021 de officiële relaunch zou plaatsvinden. Dat event viel alleen precies samen met de nieuwe lockdown. Ongelooflijk jammer, vinden Bosch en Venhorst. “En we merkten helaas ook dat winkeliers daarna een stuk voorzichtiger werden met de inkoop.”

Niet de grootste, wel de leukste

Aan het rebelse karakter van O’Quirey tornen ze niet, sterker nog, daar leggen ze in hun uitingen juist meer nadruk op. Met slogans als ‘Johan Derksen vindt onze schoenen niet slecht / zo goed zijn we’. “We zijn een merk dat je met een glimlach bestelt”, zegt Venhorst. “We hoeven niet de grootste te worden, maar we willen wel de leukste zijn.”

Terwijl de O’Quirey-man overwegend 50+ was, proberen de nieuwe eigenaren een breder en jonger publiek warm te maken voor VanPalmen. Voor het voorjaar van 2022 introduceren ze een sneakerlijn die zowel in prijs (149 tot 199 euro, tegen 279 euro voor de brogues) als uitstraling toegankelijker is. In 2023 volgt een vrouwencollectie. “Naast de bestaande fans hopen we ook iemand als muzikant Jett Rebel aan het merk te binden”, zegt Venhorst. “Al is Johan Derksen als voormalig O’Quirey-boegbeeld ook blij dat het merk een comeback maakt. Hij is heel obsessief als hij iets goed vindt.”

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.