TOP

Sneakerlabel Goliath maakt een comeback bij Sacha

Sneakerlabel Goliath maakt een comeback met een nieuwe merkpositionering. De eerste collectie in nieuwe stijl werd afgelopen dinsdag gelanceerd en is exclusief bij de winkels en webshop van Sacha verkrijgbaar. Het daaropvolgende seizoen wil merkeigenaar Premium Inc. de zichtbaarheid verder vergroten. “Online en in de winkelstraat.”

Foto’s: Rosa Meininger

Het was een tijdje stil rondom Goliath, maar nu is het sneakermerk terug. Met een fris concept en uiterlijk; moederbedrijf Premium Inc. presenteerde de eerste collectie in nieuwe stijl op dinsdag 24 mei bij Sacha, in het filiaal aan het Utrechtse Vredenburg. “Goliath is nooit helemaal weggeweest, maar de afgelopen jaren lag de focus op andere merken in ons portfolio”, licht marketing manager Cecilia Arocena van Premium Inc. toe. “De mensen achter het merk zijn bij ons altijd de sleutel tot succes geweest en voor Goliath hebben we nu een sterk team staan, waar onder meer productmanager Hester Vlamings deel van uitmaakt.”

Exclusief bij Sacha

Premium Inc. werkt voor de relaunch samen met de Termeer Groep. De eerste collectie wordt exclusief bij schoenenketen Sacha verkocht. Het daaropvolgende seizoen wil het merk zijn zichtbaarheid verder vergroten, online en in de winkelstraat. Concrete plannen zijn nog niet bekend. “We wilden een rentree maken met een sterke en betrouwbare partner, waarmee we snel konden schakelen”, zegt Arocena. “We werken al jaren prettig met Sacha samen en het is natuurlijk geen toeval dat de Termeer Group en Goliath van oorsprong beiden uit Tilburg komen.” De eerste collectie bestaat uit één sneakermodel voor mannen (maat 40 tot en met 46) in zes kleuren met een verkoopprijs van 89,95. Het komende seizoen worden daar genderneutrale modellen aan toegevoegd en wordt de maatrange uitgebreid.

Van sport naar muziek

Goliath begon in 1925 als specialist in voetbal- en cricketschoenen. “We hebben de focus bij de rebranding van de sport- naar de muziekwereld verlegd”, zegt Arocena. “Vanuit de historie van het merk; Goliath maakt voor de productie gebruik van vulkanisatie, een proces waarbij de zool van de schoen door verhitting wordt bevestigd aan de andere delen. Pas dan vormen ze een geheel, zoals een band pas een geheel wordt als alle leden samen op het podium staan. Vanuit die filosofie zijn we het merk verder gaan ontwikkelen. Met als tagline: the heat brings it all together.” Als onderdeel van die strategie wil Arocena opkomende bands aan het label verbinden. Zo werd de eerste campagneshoot tijdens een jamsessie met een aantal Rotterdamse muzikanten geschoten, in samenwerking met een lokaal platenlabel. “We weten hoe hard de muziekindustrie kan zijn en willen meer kansen voor beginnende artiesten creëren”, zegt ze. “We denken al aan een eigen festival.”