TOP

Vijf tips: zo versla je Zalando

De consumentenbestedingen staan onder druk. Toch zijn er webwinkels die ook in mindere tijden weten te groeien door bijvoorbeeld 'slim het advertentiegeweld van de grote webshops te omzeilen'. De website Sprout geeft tips hoe je als zelfstandige ondernemer met je webshop kunt groeien.

1. Inkoopvoordeel omzetten naar verkoopvoordeel
Voor consumenten is een lage prijs altijd belangrijk, maar in barre economische tijden nog meer. Het is natuurlijk makkelijk om de prijzen te laten zakken, maar hou je er dan nog wel iets aan over? Traditionele winkeliers weten dat er aan de inkoopkant vaak nog meer verdiend kan worden dan aan de verkoopkant.

De Noord-Hollandse online modewinkel Intercity Online ziet dat ze de webomzet met name kunnen laten groeien door het aanbieden van het juiste artikel op het goede moment tegen een scherpe prijs. De eigenaresse zegt daarover: “We voelen wat populair is, we kopen scherp en groot in zodat we het aantrekkelijk kunnen aanbieden. De aanbieding staat centraal, maar we blijven er wel aan verdienen.”

2. Verkopen met een relatief kleine voorraad
Tijdens een economische crisis wil geen enkele winkelier een dode voorraad hebben  waarin zijn/haar geld vast zit. Met name in de modesector wordt er vaak flink geïnvesteerd in seizoenscollecties die maar een paar keer per jaar worden uitgeleverd. Toch zijn er ook andere mogelijkheden.

“Omzetsnelheid is belangrijk voor ons,” zegt de eigenaresse van Intercity Online over haar snelgroeiende webwinkel. “Alles wat we binnenkrijgen moet binnen twee weken de deur uit. Modegevoelige mensen willen ook regelmatig wat anders zien”, zegt Michiel Snoek van de online overhemdenwinkel Hemdvoorhem. Dit concept heeft iets minder trendgevoelige klanten en daardoor kan Snoek ook langere tijd dezelfde producten aanbieden. Toch houdt hij zijn voorraad klein. Hij monitort de voorraad en stuurt dan ook dagelijks bij. Hij heeft een goede relatie met zijn leveranciers en werkt met dagbestellingen. Eigenlijk net als bij grote supermarkten. Iets verkocht? Direct opnieuw bestellen om de voorraad op peil te houden.

Andere webwinkeliers houden helemaal geen voorraad, maar werken op basis van dropshipment. De consument bestelt bij de retailer, maar de leverancier levert de bestelling uit naam van de retailer. Natuurlijk is de marge voor webwinkeliers in dit geval lager. Maar er wordt in de keten ook bespaart op handlingskosten. Daarnaast kan er met een relatief klein kapitaal wel een uitgebreid assortiment gevoerd worden.

3. Investeren in nieuwe klanten, winst genereren uit herhalingsaankopen
Stijgende adwords-kosten en concurrentie van televisiecommercials van webshops als Zalando maakt het aantrekken van nieuwe klanten steeds lastiger.

Toch investeren ambitieuze webwinkeliers in de groei van hun klantenbestand. Ze nemen het voor lief dat ze bij de eerste bestelling geen winst maken, maar verleiden hun klanten om vaker terug te komen. Michiel Snoek geeft daarbij zijn overhemdenaanbieding via Groupon als voorbeeld. “Ik verkocht in enkele dagen ruim 1600 overhemden extra. Het leverde me veel werk en in eerste instantie geen stuiver winst op. Maar een groot gedeelte van die Groupon-kopers is al terug gekomen voor een nieuwe aankoop.”

Ook Intercity Online blijft haar klanten verleiden. De wekelijkse nieuwsbrief is erg populair en op de homepage wordt iedere dag een ‘daily fashion offer’ gepubliceerd. “Toen we een dag iets later de dagaanbieding publiceerden kregen we om 08.00 uur ’s morgens al boze en ongeruste e-mails van klanten”, zegt de webmanager van Intercity Online.”

Lees verder op Sprout voor de overige tips…