TOP

Vijf vragen aan Lieke Nooijen van Wishbones [interview] *

Lieke Nooijen is samen haar man Eric met de verkoop gestart van het Zuid-Afrikaanse slippermerk Wishbones in Nederland. “Wij onderscheiden ons door het verhaal achter het merk.”

– Wanneer zijn jullie met Wishbones gestart?

“In oktober 2014 zijn we begonnen. Mijn man Eric kende de Zuid-Afrikaanse oprichter. In januari 2015 hebben we de eerste voorraad ingekocht en de Nederlandse website van Wishbones gelanceerd. Mijn man en ik komen allebei niet uit de schoenenbranche. We moesten eerst uitzoeken hoe we retailers het beste kunnen benaderen. Daarom hebben we contact gezocht met Cast en ANWR-Garant.”

– Hoeveel verkooppunten hebben jullie nu in Nederland?
“Op dit moment zijn er drie retailers die onze collectie verkopen. Dit jaar hopen we zo’n 25 verkooppunten te krijgen. Ook verkopen we de slippers via onze eigen website. Wij beseffen dat we niet kunnen concurreren met een populair slippermerk als Havaianas, want daar zit een enorme marketingmachine achter. Maar wij richten ons met Wishbones ook op een andere doelgroep.”

– Wat is jullie doelgroep?

“We richten ons vooral op maatschappelijk betrokken vrouwen, vanaf ongeveer 30 jaar. We hebben ook slippers voor mannen en in juni  starten we met een testcollectie in kindermaten. De collectie is nu verkrijgbaar van maat 27 tot en met 47, en bestaat uit 24 modellen. Om meer merkbekendheid te krijgen, staan we binnenkort op enkele festivals. Hockey international Jelle Galema en autocoureur Yelmer Buurman hebben zich als ambassadeur aan Wishbones verbonden. Ik ben ook bezig om daarvoor andere bekende Nederlanders te benaderen.” 

– Waarin onderscheidt Wishbones zich van andere slippermerken?

“Wij onderscheiden ons door het verhaal achter het merk. Dat biedt een belangrijke meerwaarde, zowel voor retailers als consumenten. Voor elk verkocht paar Wishbones, wordt een paar slippers aan een kind in Zuid-Afrika gedoneerd. Als  een consument een paar Wishbones online registreert, krijgen ze nadat de donatie van de slippers in Zuid-Afrika een bedankmailtje met een foto. Retailers die Wishbones verkopen, kunnen de consument persoonlijk overtuigen door het verhaal achter het merk over te brengen. De winkelverkoopprijzen liggen tussen de 24 en 37 euro, maar de consument koopt dus eigenlijk twee paar. Verder hebben onze slippers een speciale anti-bacteriële coating. Ze hebben een goede pasvorm door een kleine verhoging in de hak en het materiaal is 100 procent recyclebaar.“  

– Wat willen jullie met Wishbones bereiken?

“Het doel is om zoveel mogelijk slippers te verkopen, zodat er ook veel donaties gedaan kunnen worden. We zijn nu aan het kijken of we de verkoop naar Zuid-Europa kunnen uitbreiden.”