TOP

Winkelreportage: Eleganza in Utrecht *

Met regelmaat bezoekt Schoenvisie een winkel in Nederland. Deze keer: Eleganza aan de Utrechtse Lijnmarkt.

De etalage van Eleganza aan de Lijnmarkt  in Utrecht valt direct op vanwege het enorme raam en de luxe schoenen die zijn uitgesteld. Binnenin de winkel een ruime collectie merken uit het hogere segment.

Aan het werk is Sjef van de Staak (29). Zijn ouders zijn de eigenaar, een broer van Sjef werkt ook in de zaak. Drieëndertig jaar geleden begonnen hun ouders een eerste winkel in Hilversum, die nog steeds bestaat. Inmiddels zijn daar twee zaken in Utrecht, één in Laren en een webshop bijgekomen.

“Wij richten ons nu op het middelhoog tot hogere segment”, vertelt Van de Staak. “Voorheen waren we minder merkgericht maar we hebben het aanbod luxe merken steeds meer verhoogd.” Prada was in 1997 het eerste grote modehuis wiens schoenen ze inkochten. “Sindsdien is er een hoop veranderd. Luxe modemerken hebben zich via diverse marketing instrumenten steeds zichtbaarder gemaakt. Daardoor nam de vraag toe.”

Geen duizend in een dozijn schoenen

Utrecht is niet de makkelijkste stad. Van de Staak vertelt dat de markt in deze stad voor schoenen uit het hoogsegment klein is. “Daarom hebben we bewust gekozen voor een opbouw in merken. We verkopen van Guess, Sam Edelman, Stuart Weitzman tot Prada en Gucci.” Daarnaast is Utrecht, in tegenstelling tot Amsterdam, geen toeristische trekpleister en komen er dus minder kooplustige vakantiegangers langs de winkel.

De gemiddelde klant van Eleganza is een vrouw tussen de 30 en 55 jaar. Het is niet per definitie een klassieke vrouw. “Ze willen geen duizend in een dozijn schoenen.” Tijdens de inkoop letten hij en zijn ouders daarom op de meer avant-gardistische stijlen en de modieuzere modellen. 

“We zoeken heel erg naar schoenen die bij de identiteit van de winkel passen. Merken die ons ‘pakken’ en waarin wij onze visie kunnen vinden. Daarnaast moet het product technisch goed in elkaar zitten en is het materiaal belangrijk.” 

Daarnaast proberen ze in te kopen op een brede doelgroep en niet alleen op “de chique madam of het meisje dat dit seizoen Michael Kors interessant vindt”. Van de Staak: “Het is gevaarlijk om je op één type klant te richten.”

Tassen als verrijking van het imago 

Naast schoenen verkoopt Eleganza ook een bescheiden tassencollectie. “Dat hebben we altijd gedaan en willen we ook doen, al valt de verkoop tegen.” Lachend: “Op Michael Kors na dan.” Een verklaring is dat Nederlandse vrouwen vooral voor een praktische tas gaan, denkt hij. 

“In het buitenland zien vrouwen een tas meer als verlengstuk en willen ze elk seizoen een ander. In Nederland moet men ook de boodschappen bij de supermarkt er in kunnen doen. Desondanks gaat Eleganza wel door met de verkoop van tassen. “We zien het vooral als een verrijking van het imago en van de collectie.”