TOP

Vijf vragen aan Krein Bons, ceo bij vanHaren [interview]*

vanHaren Schoenen won vorige week voor de derde keer de prijs voor Beste Werkgever 2014 in de categorie Retail. Schoenvisie sprak hierover met Krein Bons, ceo van vanHaren.

Ten eerste, hartelijk gefeliciteerd met het winnen van de prijs voor Beste Werkgever in de categorie Retail. vanHaren scoorde vooral goed op de thema’s vertrouwen in de leiding en een hoge betrokkenheid bij de organisatie. Wat doen jullie aan deze twee punten?
“Wij betrekken bij vanHaren onze werknemers op allerlei manieren bij de organisatie. Zo doen we aan MTO’s (medewerkerstevredenheidsonderzoek) waarmee we de tevredenheid en betrokkenheid van werknemers kunnen meten. Aan de hand daarvan proberen wij ons steeds te verbeteren. Daarnaast komen ook ieder jaar alle filiaalmanagers bijeen om geïnformeerd te worden over de plannen voor het komende jaar maar ook om terug te blikken op het afgelopen jaar.”

Wat onderscheidt jullie verder van andere retailers op het gebied van werkgeverschap?
“vanHaren is een familiebedrijf. Wij hebben een drive en een passie voor schoenen hierbij staat het dienen van de mens centraal. We werken met een omgekeerde piramide: onze hoogste prioriteit zijn onze medewerkers. Zij zijn namelijk het belangrijkste in onze winkel en als zij tevreden zijn kunnen ze onze klant ook blij maken.”

In 2010 en 2011 wonnen jullie deze prijs ook al, is er in de tussentijd iets veranderd in het werkgeverschap?
“Wij veranderen niet, wij verbeteren. Via de MTO’s zijn wij dan ook altijd bezig met het verbeteren van de kwaliteit van arbeid. Hierbij wordt gewerkt met de vier A’s: arbeidsomstandigheden, arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Feedback doet soms pijn maar het helpt ons wel vooruit. In de tussentijd zijn we wel realistisch en zien dat een tien halen onmogelijk is. Perfect zijn we niet want wij zijn ook maar mensen.”

Vorig jaar zei je in Faceretail dat schoenenketens uit het straatbeeld verdwijnen doordat kledingketens ook schoenen verkopen. Denk je hier nog steeds zo over?
“Ik heb het niet op deze manier gezegd maar zo werd het wel vaak overgenomen. Ik bedoelde meer dat we moeten uitstralen waarvoor we staan omdat we anders uit het straatbeeld verdwijnen. We moeten brengen wat een consument wenst zoals ervaren, kundige medewerkers met een passie voor schoenen. Een schoen is een mooi product en de passie voor schoenen moeten we uitstralen. Maar ondertussen moet je ook kijken naar waar consumenten hun schoenen willen tegenkomen en je bedrijf daarop aanpassen. Vroeger pasten mensen schoenen in een winkel en kochten het, de consument van nu ziet iets op straat en gaat er dan naar opzoek.”

Jullie hebben sinds kort ook bij een paar filialen etalages met speakers. Zijn er nog andere dingen waar we naar uit kunnen kijken voor vanHaren?
“Natuurlijk zijn we vooruitstrevend maar het belangrijkste is dat het bij vanHaren past. Daarnaast vinden wij dat wanneer je iets introduceert dit optimaal moet functioneren anders brengt dit veel frstratie met zich mee, niet alleen voor onze klant maar ook voor de medewerker. Met de etalages met speakers zijn we op het moment nog aan het testen om het te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de consument er meer voordeel aan heeft.”