TOP

Zeven inspirerende presentaties op #eFashion14

Wat is storytelling? Hoe word je omnichannel? Wat wil de klant? En hoe word je groot op social media? Je kon er 13 mei achter komen tijdens het jaarlijkse event eFashion.

Na de openingsspeech van Textilia’s hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp kon de keuzestress beginnen. Maar liefst 31 inspirerende sprekers deden dinsdag 13 mei hun verhaal tijdens eFashion, hét event over online fashion dat elk jaar door Textilia en Emerce georganiseerd wordt. Onderstaande zeven presentaties zijn slechts een greep uit het geweldige aanbod dat dinsdag in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam werd gepresenteerd.  

“Verkoop een lifestyle”

Slate Olson werkt bij Rapha en is verantwoordelijk voor storytelling en relationships. Althans, dat staat op het visitekaartje van de marketeer van het fietskledingmerk. Met een goed verhaal en het bouwen van  community’s verkoop je immers je bedrijf, en daarmee uiteindelijk ook je product. “We don’t sell cyclingclothing, we sell cycling”, aldus de Amerikaanse Olson. De focus ligt bij Rapha op het enthousiasmeren van mensen wereldwijd om samen te gaan fietsen. Met succes: het online bedrijf heeft inmiddels community’s (en klanten) in heel Noord-Amerika, Europa, Australië en Zuidoost-Azië. ‘Echt’ beeld en video’s, het opzetten van fietsgroepen en een uitstekende service hebben daartoe geleid. Fietsen is écht het nieuwe hardlopen.

Ready to wear?

Wearable technology is the new wave of innovation waiting to happen”, vertelt Nick Spencer van ABI Research. Dat we technologie steeds meer  op ons lichaam gaan dragen lijkt zeker. De hardware is er zelfs al. Het is nu aan bedrijven om software te ontwikkelen om mee te doen, aldus Spencer. Loopt iedereen over vijf jaar met een Google Glass op zijn hoofd? Dat niet. Vooral in de gezondheidszorg en de sportbranche zullen wearables veel gebruikt gaan worden. Maar onderschat niet welke mogelijkheden wearables – voor alle branches – met zich mee brengen. Met de apps die gedownload kunnen worden op wearable technology kan immers een gigantische hoeveelheid data verzameld worden. En data? Dat is kennis over de consument. Maken die app dus!

efashion1

eFashion: hét event over online mode.

Ken je publiek

Ook Boris Surya uit Kroatië weet alles van data. Ja, het is een internationale boel op eFashion. Specialisten vanuit de hele wereld zijn ingevlogen om geïnteresseerden bij te scholen op het gebied van online en mode. Surya’s bedrijf Monolith biedt retailers aan het gedrag van klanten in hun winkel te bestuderen. Met verzamelde data én kennis van psychologie kan immers worden onderzocht wat de klant nu eigenlijk wil. Plaats dus  sensoren in de winkel om het gedrag van consumenten te meten. Waar lopen ze heen? Wat pakken ze vast? Online kun je soortgelijke handelingen meten door te meten waar de muis heengaat.

Inhaalslag

Gaan community’s, wearables en data je nog iets te ver? Gelukkig legt Francine van Dierendonck van de Etam Groep uit hoe je van een klassiek bedrijf een omnichannel-speler kunt maken. “De klant bedienen is het allerbelangrijkst”, vertelt de CEO. “En als die zich online bevindt moet jij daar ook zijn. Met dezelfde service.” Ook schermen in de etalage en de winkel dragen bij aan het omichannelsucces van de Etam Groep. Inmiddels wordt 20 procent van de omzet online gedraaid. Niet gek voor een bedrijf dat één jaar geleden pas een Facebook-pagina oprichtte. De tips van Van Dierendonck: groot denken, klein doen; combineer art én science, stel de klant dus centraal, en – last but not least – omarm verandering. “Kijk wat werkt, vraag om feedback, en blijf jezelf heruitvinden.” En ook hier geldt weer: inspireren is het nieuwe verkopen. “Met collages maken en een goede serivce komt de rest vanzelf.”

efashion2

Emerce x Textilia.

Juridische grenzen

Evert van Gelderen van advocatenkantoor De Gier & Stam legt uit wat retailers mogen doen met andermans merk. In principe geldt dat zij gebruik mogen maken van het merk van de kleding die zij verkopen, mits zij zich niet voordoen als het merk zelf, of andere producten verkopen dan het merk waarmee zij voor de producten reclame maken.  Met andere woorden: een retailer die Gstar verkoopt mag zich niet voordoen als Gstar-winkel, en mag ook geen reclame maken met het merk Gstar als de retailer helemaal geen Gstar-kleding verkoopt. Dé tip van Van Gelderen: sluit als merk met retailers af wat zij wel en niet met jouw merk mogen doen. Hiermee houd je als merk de controle. Collega Joost Kuhlmann praat ons nog even bij over het nieuwe online consumentenrecht, dat 13 juni 2014 ingaat.

Joline Jolink

Dat omnichannel ook in kleinere bedrijven kan worden toegepast bewijst Joline Jolink. De Nederlandse modeontwerpster heeft zo’n beetje alles anders gedaan dan van haar verwacht werd en is inmiddels erg succesvol. Jolink startte als eerste Nederlandse designer een webshop, stopte de samenwerking met retailers en opende uiteindelijk toch ook een eigen fysieke winkel.  Juist de combinatie van offline en online vindt Jolink ideaal. Zo biedt je ieder wat wils, kun je klanten ontmoeten, maar bied je toch het gemak van online. Weer verkopen via retailers ziet Jolink nog niet gebeuren. Liever houd ze de verkoop persoonlijk, wat ook terug te zien is op haar social mediakanalen. Bovendien durfden veel retailers het niet aan Jolink’s ontwerpen in te kopen, terwijl er wel degelijk vraag naar is. “Vooral de kleine oplages maken erg hebberig”, vertelt de bescheiden ontwerpster. Haar droom? “Door Nederland touren met een mobiele winkel in een fashiontruck!”

efashion3

Textilia’s eFashion-redacteur Suzanne van Duijn en modeontwerpster Joline Jolink.

It-girls

Last but not least is Elise van Wonderen. De jonge powervrouw maakte haar meisjesdroom werkelijkheid: het opzetten van een succesvolle webshop vol modemusthaves; de naam van haar bedrijf. In slechts drie jaar tijd groeide ModeMusthaves uit van de keukentafel naar internationale webshop met miljoenenomzet. Hoe Van Wonderen dat deed? Social media, winacties en een persoonlijke benadering. Inmiddels bezoekt de jonge doelgroep van ModeMusthaves de shop niet alleen meer voor de producten die Van Wonderen inkoopt, maar is het merk zelf minstens zo succesvol. “Zelfs mokken waar ons logo opstaat gaan als warme broodjes over de toonbank”, vertelt Van Wonderen. Door zich te laten inspireren door it-girls werd de blondine er zelf één. Haar ‘fans’ kwamen zelfs uit België toen ModeMusthaves en eendaagse pop-up store opende in Amsterdam. Hierdoor overweegt Van Wonderen momenteel een fysieke winkel te openen. Haar eFashion-tip? “Laat een app bouwen voor je webshop!”

Ook de mannen achter Stylefruits en Lief! Lifestyle spraken over hun succes op eFashion.

Wat vond jij de meest inspirerende presentatie van #eFashion14? En wie zou jij volgend jaar zeker willen horen spreken?

Bekijk hier de video die Textilia van #eFashion14 maakte.