TOP

Aantal mobiele kopers in Nederland verdubbeld

In de eerste helft van 2012 bestelden 1,5 miljoen consumenten een product of dienst op het internet via hun mobiele telefoon of tablet. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2011.

Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele online aankopen van Blauw Research en Thuiswinkel.org. Het onderzoek is onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 1700 webwinkels in Nederland.

3,3 mobiele orders
Consumenten plaatsten in de eerste zes maanden van 2012 gemiddeld 3,3 mobiele orders. Met name kleine bestellingen worden veel via mobiele apparaten gedaan. App’s en mobiele software staan bovenaan de lijst, die werden door vier van de tien mobiele kopers gekocht. Op de tweede plaats volgen muziek en downloads. Naast deze kleine bestedingen worden vooral kleding, schoenen, tickets en boeken en tijdschriften via de telefoon of tablet gekocht.

Groei
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, verwacht dat m-commerce de komende jaren blijft groeien. “Het gewone internet gaf al veel voordelen aan consumenten. Met mobiel internet worden de mogelijkheden vrijwel onbeperkt, consumenten zijn continu online.”

Doordat mensen steeds meer tijd online besteden, blijft het aantal mobiele kopers groeien. Het percentage aankopen dat via een mobiel apparaat vanuit huis werd gedaan lag in het eerste half jaar van 2012 op 66 procent. Het aandeel aankopen dat onderweg werd gedaan is flink gestegen van 5 naar 15 procent.

Tablet
Veruit de meeste mobiele kopers bestellen producten of diensten met hun smartphone (69 procent), Een derde van hen koopt vooral via de tablet. Verwacht wordt dat het aantal aankopen via de tablet de komende periode sterk zal groeien. “Consumenten ontdekken steeds meer het gemak van de tablet bij online oriëntatie en aankoop in plaats van de pc of laptop”, aldus Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research.