TOP

Adidas en Nike slaan terug tegen Greenpeace

Na de campagne Detox Catwalk van Greenpeace om kleding gifvrij te maken, is door Greenpeace bekendgemaakt dat Nike en Adidas na vele beloftes niets hebben gedaan om hun kleding en schoenen gifvrij te maken. Nike en Adidas ontkennen dit.

Met de campagne ‘Detox Catwalk’ wil Greenpeace de kledingindustrie gifvrij maken. Nike en Adidas deden hier ook aan mee, maar na twee jaar dat de campagne was gestart, is er niets veranderd. Nike en Adidas daarentegen ontkennen dit.

Vertegenwoordigers van Nike en Adidas beweren dat Greenpeace de merken onterecht op een lijst heeft gezet waar merken op staan die niet tegemoet komen met Greenpeace. Ilze Smit, lid van het Greenpeace detox team: ”Greenwashers zoals Adidas en Nike zouden er goed aan doen te kijken naar detox trendsetters zoals Mango en Uniqlo.’’

Nike en Adidas vinden dat de kritiek nergens op slaat: ”De Adidas Group wordt wereldwijd erkend als een leider in duurzaamheid van het milieu.’’ Het bedrijf wees op zijn eigen beleid voor producten dat het gebruik van chemische stoffen verboden is binnen de productie.