TOP

Birkenstock past prijzen en inkoopvoorwaarden aan

Birkenstock gaat de wereldwijde verkoop verder professionaliseren. Daartoe past het merk haar prijzen en inkoopvoorwaarden aan.

Dat meldt het Duitse vakblad Textilwirtschaft. Het Duitse sandalenmerk zou de inkoopvoorwaarden sterk willen vereenvoudigen en transparanter maken. De nieuwe voorwaarden gaan van kracht voor de voorverkoop van zomer 2017 en gelden vanaf 1 oktober 2016 ook voor de nabestellingen.

Wereldwijd afstemmen

Nieuw is dat de onderneming voor het eerst wereldwijd met een lijst met adviesprijzen komt. Deze worden al gehandhaafd in de landen waar Birkenstock zelf voor de sales verantwoordelijk is; Duitsland, Oostenrijk, de VS, Brazilië en Spanje. In landen waar met distributiepartners wordt gewerkt, is dit nog niet het geval. De prijzen bewegen mee met omstandigheden in de markt, Birkenstock voert eigen marktanalyses uit.

Prijsstijging

Een paar Birckenstocks is in het buitenland duurder dan in Duitsland, wat betekent dat vooral ‘thuis’ de prijzen zullen stijgen. Voor de Duitse markt zullen de huidige verkoopprijzen (vanaf € 40,-) gemiddeld met €10,- worden verhoogd, schrijft Textilwirtschaft. Onder de €40,- zou het om een prijsstijging van €5,- gaan. De inkoopprijzen stijgen met €1,-.

Hele jaar door

Birkenstock streeft ernaar het hele jaar door op de winkelvloer aanwezig te zijn. Zodoende zal er ook sterker ingezet worden op modische en gesloten modellen. “Ons doel is om voor iedere retailer een assortiment te bieden dat past bij zijn strategische positionering”, aldus het merk.

Divisies

Sinds 1 oktober 2013 heeft de Birkenstock Group drie divisies: productie, verkoop en service. Die nieuwe structuur is van grote invloed op alle facetten van de bedrijfsvoering én van het hernieuwde succes van het merk. Schoenvisie sprak in 2014 met Oliver Reichert, ceo van de Birkenstock Group, over de nieuwe koers.