TOP

Detailhandel Nederland wil compensatie voor pinstoringen

Belangenvereniging Detailhandel Nederland wil dat Nederlandse retailers gecompenseerd worden voor storingen bij pin-, Ideal- en internetbetalingen.

In Nederland zijn regelmatig storingen met pin-, Ideal- en internetbetalingen. Begin maart 2014 waren er vier keer zo veel storingen als normaal. Volgens Detailhandel Nederland is ons land daarmee wereldkampioen storingen. De schade werd tot nu toe niet gecompenseerd.

Dit in tegenstelling tot België, waar men winkeliers tegemoet kwam met een pakket maatregelen na een storing in het betalingsverkeer. Detailhandel Nederland gaat het Belgische voorbeeld aankaarten in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer (MOB).

België
In België was vlak voor de kerstdagen een grote storing in het betalingsverkeer. Ter compensatie voor de geleden schade neemt Atos Worldline NV, een bedrijf dat producten voor elektronische betalingen ontwikkelt, nu verschillende maatregelen. Alle kleine winkeliers in België krijgen een jaar lang gratis toegang tot het pin back-upsysteem Tina. Daardoor kan de consument tijdens een storing gewoon blijven pinnen. Daarnaast zijn de transactiekosten voor winkeliers de komende twee jaar gratis op de zaterdag voor kerst. Worldline neemt ook maatregelen achter de schermen waardoor storingen zich in de toekomst minder snel voor doen.

Back-upsysteem
Detailhandel Nederland is blij met deze positieve houding van de Belgische financiële sector. Secretaris Betalingsverkeer Tom Ponjee ziet de Belgische situatie als een goed voorbeeld. “Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers. Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen”, aldus Ponjee.