TOP

Eén derde online bezoekers winkelt alleen mobiel

Uit onderzoek naar het bezoek aan de tien grootste online retailers in de Verenigde Staten blijkt dat één derde van de klanten alleen via smartphone of tablet winkelt.

Zoeken, vinden en kopen doet één op de drie klanten alleen nog via smartphone of tablet. Dat blijkt volgens comScore uit onderzoek naar het bezoek aan de tien grootste online retailers in de Verenigde Staten.

Nieuwe trend
Volgens de vice president van comScore duidt het onderzoek uit december 2013 op een nieuwe trend. “Smartphones en tablets hebben we al even in ons bezit, maar sinds vorig jaar is het shopgedrag van consumenten veranderd.’ Deze (r)evolutie komt met name door verbeterde mobiele shopervaringen (bijvoorbeeld door een mobiele website of app) en de hoge snelheid van mobiel internet.”

Amazonisation
De tien onderzochte Amerikaanse online retailers zijn Amazon, eBay, Walmart, Target, Apple, Best Buy, Netflix, QVC, Macy’s en Kohl’s. Met 178 miljoen unieke bezoekers per maand is Amazon daarvan verreweg de populairste. Zo’n 29 procent van de Amazon-bezoekers winkelt alleen via mobiele apparaten. Groupon komt niet in de top tien van grootste Amerikaanse online retailers voor, maar heeft aangegeven dat 72 procent van  de klanten alleen mobiel winkelt.

Retail in algemeen
Bij alle retailers in de Verenigde Staten winkelde gemiddeld 14 procent van de bezoekers alleen mobiel. Grote online retailers lijken dus grofweg meer mobiele consumeneten aan te trekken dan andere retailers.

Als u wilt concurreren op het gebied van m-commerce, moet u dus de webshop optimaliseren voor mobiel gebruik. Mobiele sites en apps moeten hetzelfde zijn als de ‘normale’ desktopsite om mobiele klanten een  goede winkelervaring te kunnen bieden.