TOP

Facebook nog geen succes als webwinkelplatform

Bedrijven die overwegen om hun producten via Facebook te gaan verkopen, moeten zich misschien nog even bezinnen. Verschillende grote retailers zijn inmiddels al met hun webwinkel op de sociale media-site gestopt.

De eerste generatie winkels binnen Facebook is geflopt, concludeert persbureau Bloomberg. JC Penney, Nordstrom, Gap en Gamestop openden het afgelopen jaar een webwinkel op het sociale netwerk, maar sloten al heel snel hun digitale deuren.

De webshops, filialen van winkels in computerspelen, modeartikelen tot een warenhuisachtige firma waar ook boeken werden verkocht, haalden geen hoge verkoopcijfers. Ondanks het feit dat ze wel duizenden Facebook-fans hebben. Volgens Bloomberg is dit een tegenslag voor het sociale netwerk, dat met een beursgang 100 miljard dollar hoopt te verzamelen.

845 miljoen leden
Facebook blijkt in tegenstelling tot de verwachting niet de perfecte shoplocatie voor zijn 845 miljoen leden. “Er werd veel verwacht van deze zogenaamde F-commerce”, zegt Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research. “Maar het was alsof je mensen iets probeerde te verkopen, terwijl ze met vrienden aan de bar hingen.”