TOP

Fred de la Bretoniere stelt nieuwe ceo en international sales director aan [interview]

Sinds 1 juli heeft Fred de la Bretoniere een nieuwe ceo en een nieuwe international sales director. Dennis Mok en Stefan van Schooten versterken het team. Beiden zonder ervaring in de schoenenbranche, maar dat moet voor een frisse wind zorgen. “Ik ga het team niet vertellen hoe ze schoenen moeten maken want dat is iets dat al goed wordt gedaan”, vertellen ze in een exclusief interview aan Schoenvisie.

Dennis Mok is 1 op juli aangenomen als interim ceo bij Fred de la Bretoniere, maar werd een aantal weken geleden gevraagd om te blijven als hoofd van het bedrijf. “Ze vonden het prettig voor de continuïteit van het bedrijf”, vertelt hij in een exclusief interview aan Schoenvisie. Afgelopen jaar hadden twee anderen namelijk als interim ceo zijn plek bekleed voor de korte termijn. “Ik zie de potentie van Fred de la Bretoniere en het is een fijne cultuur om in te werken. Het is een mooie uitdaging om aan te nemen en iedereen staat open om er iets van te maken.”

Fred de la Bretoniere23Fred de la Bretoniere24

Mok is vooral blij dat hij aan een toekomst kan werken. “In een half jaar kan je niet zo veel doen. Veel dingen die je nu in gang zet, hebben een doorlooptijd van een jaar. Daar wil ik op aangesproken worden en ik wil niet over een jaar van iemand horen hoe het heeft uitgepakt. Of erger nog: dan komt er een andere ceo die het er helemaal niet mee eens is.”

Geen gebrek aan verstand van schoenen

Fred de la Bretoniere25Stefan van Schooten is sinds drie maanden aangesteld als international sales director bij Fred de la Bretoniere. Net zoals Mok heeft hij veel functies in de modebranche bekleed, maar heeft hij nog nooit gewerkt in de schoenenbranche. “Maar ik geloof dat als er een product is waar liefde in zit en vakmanschap, dat iedereen daar iets mee kan”, verklaart Van Schooten. “Ik denk dat het een groot voordeel is”, vult Mok aan. “Vooral voor de rust in het bedrijf. Ik ga het team niet vertellen hoe zij schoenen moeten maken want dat is iets dat al goed wordt gedaan. Al had ik enorm veel verstand van schoenen, daar is het gebrek hier niet aan. We worden natuurlijk wel betrokken in het productieproces, maar we laten het meeste over aan de mensen die erin zijn gespecialiseerd.”

Mok heeft wel al ervaring in de moderetail en zal dat dan ook meenemen in zijn functie als ceo van het schoenenmerk. Vooral het contact met de retailer en de consument wil hij versterken: “Fred de la Bretoniere is altijd al een wholesale bedrijf geweest met de nadruk op de productie van artikelen. Het is wel klantgericht, maar vooral productiegericht. De kledingbranche loopt hierin iets voor ten opzichte van de schoenenbranche. Je ziet daar meer variatie in distributie en merken die korter op de markt zitten.”

Plannen

Mok en Van Schooten zitten vol met nieuwe plannen voor het bedrijf welke niet gericht zijn op de productie, maar vooral op de processen:

  • Fred de la Bretoniere moet ten eerste flexibeler worden. Van Schooten: “Waar we naartoe gaan – en dat hebben we afgelopen september aan den lijven ondervonden – is dat het seizoen niet meer het seizoen is. Veel merken zetten nog steeds de nieuwe levering voor de zomer al in december/januari bij de winkelier op de stoep. Ik zie zo veel winkels die tot aan de nok vol staan met schoenendozen. We willen naar een systeem waarbij we met partners – het moet wel een wisselwerking zijn – gelijkmatiger door het seizoen gaat leveren.”
  • DFred de la Bretoniere27aarnaast moet zowel de zomer- als de wintercollecties even sterk worden. Van Schooten: “Als je Shabbies zegt, dan zeg je boots en als je Fred de la Bretoniere zegt, dan zeg je pump of espadrille. We willen er volwaardige merken van maken die jehet hele jaar kan dragen.”
  • Ook moeten de tassencollecties meer ontwikkeld worden. Mok: “We maken prachtige schoenencollecties, maar we hebben nog een enorme potentie in tassen. We hebben bijna 45 jaar kennis van leer en daarmee kan je veel doen.”
  • Het bedrijf moet ook omnichannel worden en alle klanten – zowel de retailer als de consument – moeten via alle kanalen kunnen worden bediend.
  • Begin volgend jaar wordt er een nieuwe webshop gelanceerd. Mok: “We hebben wel een webshop, maar daar houdt het wel bij op. Daarom hebben we opdracht gegeven aan twee softwarebureaus om het omnichannel-verhaal op te tuigen. Er moeten een platform komen waar de consument terecht kan.”
  • Verder zal er ook uitgebreid worden. In Nederland is Fred de la Bretoniere al goed vertegenwoordigd, maar de groeimogelijkheden liggen in het buitenland. Van Schooten: “Als je een merk hebt dat internationale potentie heeft, dan moet je over de grens kijken.”

Fred de la Bretoniere26

Magazijn uitbesteed

Nog voordat Mok en Van Schooten werden aangesteld, was er al besloten om het werk in het magazijn uit te besteden. Als het aan Mok ligt, was dat ook een wijze beslissing: “Fred de la Bretoniere is een bedrijf dat enorm is gefocust op het product. De webshop is aan het groeien en waarschijnlijk gaan we ook naar meerdere dropmomenten bij de retailer. Hierdoor wordt het logistieke proces ingewikkelder. Je moet dan een keuze maken of je wil investeren in logistiek en magazijnorganisatie of in het flexibeler en klantgerichter maken van het bedrijf. Soms moet je dingen niet doen om meer tijd en aandacht te besteden aan de dingen die je goed doet. Er liggen nog zo veel kansen voor het bedrijf waar ik liever in wil investeren.”