TOP

GDS presenteert nieuw beursconcept

Donderdag 12 september 2013 presenteerde de organisatie van GDS in Düsseldorf het nieuwe beursconcept aan de pers en exposanten. De internationale beurs voor schoenen en accessoires zal vanaf zomer 2014 zo'n anderhalve maand eerder plaatsvinden.

Kirstin Deutelmoser, directeur van de GDS en Global Shoes: “Het was de hoogste rijd voor verandering. We hebben met retailers, leveranciers en de pers gesproken over wat zij van een toonaangevende beurs verwachten. Hun wensen zijn in ons nieuwe beursconcept geïntegreerd. De merkpresentaties van de exposanten staan centraal. De beurs moet een belevenis voor de bezoekers worden, zodat ze zich al vroeg in het inkoopseizoen kunnen oriënteren.“ Ook wil GDS zich meer op de kledingretailers gaan richten. Naast schoenen, tassen en lederwaren zullen er ook exposanten met andere accessoires aanwezig zijn.

Deutelmoser vertelde dat het nieuwe GDS-concept uit drie pijlers bestaat: ‘3 Worlds of Fashion and Accessories’, ‘15 Minutes of Fame’ en ‘1 City’.

Drie shoppingwerelden
De kern van het nieuwe GDS-concept is de nieuwe halindeling: in plaats van vele verschillende segmenten zijn er drie grote shoppingwerelden, namelijk ‘Highstreet’, ‘Pop-up’ en ‘Studio’. Deze indeling in segmenten werd geïnspireerd door drie bekende winkelstraten in Londen. Deutelmoser: “Oxford Street is de winkelstraat met alle grote merken, young fashion trends vindt men in Neal Street en in Bond Street zijn de premium merken gevestigd. Deze indeling vinden bezoekers vanaf juli 2014 ook bij ons: elke shoppingwereld geeft de bezoeker het gevoel dat hij een andere wijk betreedt”.

Ook verschillen de drie shoppingwerelden qua standbouw. ‘Highstreet’ biedt grote, luxe stands, in ‘Pop-up’ zijn de stands veel kleiner en onconventionele, en ‘Studio’ krijgt minimalistische witte stands.

Merken in het spotlicht
Met de tweede pijler ‘15 Minutes of Fame’ zet GDS de merken in het spotlicht. In elke shoppingwereld krijgen de bezoekers een zogenaamde ‘Highlight Route’, langs geselecteerde exposanten, speciale productpresentatie, videowanden, modeshows en andere evenementen. Ook organiseert GDS een persdag voor journalisten en er is een speciale bloggersdag om nieuwe trends op het gebied  van schoenen en accessoires naar de consumenten te communiceren. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de exposanten.

Düsseldorf
De derde pijler van het concept richt zich op consumenten. In Düsseldorf worden tijdens de GDS allerlei evenementen bij retailpartners en brandstores van de exposanten georganiseerd. Daarmee wordt de stad een extra communicatieplatform voor de ‘de schoenen- en accessoiresbranche. Hierbij staat mode centraal, maar ook thema’s als duurzaamheid, nieuwe technologieën en confectiemethoden komen aan bod.