TOP

GDS: traditionele modebeurs is dood

Van woensdag 12 tot en met vrijdag 14 maart 2014 vond in Messe Düsseldorf de internationale schoenenvakbeurs GDS voor het laatst volgens het oude concept plaats. "We moeten accepteren dat de dagen van de traditionele modebeurzen ten einde zijn."

Tijdens de GDS toonden 800 exposanten uit dertig landen hun schoenen– en tassencollecties voor najaar-winter 2014-2015. Global Shoes startte een dag eerder, de vakbeurs voor sourcing vond van 11 tot en met 14 maart plaats. Er waren 270 exposanten aanwezig.

Nieuwe impulsen
Beide vakbeurzen trokken verspreid over vier dagen in totaal 19.000 bezoekers, een daling van 10 procent. Werner Matthias Dornscheidt, president en ceo van de beursorganisatie Messe Düsseldorf: “Eén van de redenen voor deze bezoekersdaling ligt in de structurele verandering in de schoenenbranche, daar hebben we geen invloed op. Maar we moeten ook accepteren dat de dagen van de traditionele modebeurzen ten einde zijn. Er is nu behoefte aan nieuwe impulsen en andere concepten, daarom ben ik blij met het nieuwe beursconcept voor GDS in juli.”

Terugkerende merken
Volgens de beursorganisatie zijn exposanten blij met de veranderingen. Een aantal merken zullen komende zomer terugkeren naar de schoenenvakbeurs in Düsseldorf. Kirstin Deutelmoser, directeur van GDS and Tag it by GDS: “Dankzij ons nieuwe concept willen merken als Gant, Marc O’Polo, Napapijri, Replay, Ricosta en Viking terugkeren naar de GDS. Ook de reacties van exposanten op Tag it! by GDS zijn positief: de International Hall en de Sourcing Hall zijn al bijna volgeboekt. En in the European Hall hebben we al aanmeldingen ontvangen van exposanten  als Intermedium, Kidderminster, Lenci Calzature, New Belle, Poelman en Trend Design.”