TOP

GfK: forse daling in bestedingen schoenen maart 2013

In maart 2013 zijn de bestedingen in de schoenenmarkt ten opzichte van de bestedingen in dezelfde maand vorig jaar met 21 procent gedaald.

De daling van 21 procent wordt veroorzaakt door een forse daling van het aantal gekochte paren. Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. Dat blijkt uit exclusief onderzoek naar de Nederlandse schoenenmarkt (totaal van vrouwen-, mannen-, en kinderschoenen, inclusief sportschoenen) door de GfK Consumerjury in opdracht van Schoenvisie.

Kwartaalcijfers januari – maart 2013
De bestedingen aan schoenen zijn in de periode januari-maart 2013 met 11 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze daling wordt veroorzaakt door een afname van het aantal gekochte schoenenparen (-11%). Het gemiddeld besteed bedrag bleef in het eerste kwartaal van 2013 stabiel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Alleen de bestedingen aan mannenschoenen bleven in het eerste kwartaal van 2013 stabiel. Het aantal gekochte paren daalde met 9 procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag per paar wel gestegen is.

De bestedingen aan vrouwenschoenen daalden met 16 procent het sterkst. Dit wordt veroorzaakt door een flinke daling van het aantal gekochte paren (-12%). Daarnaast is ook het gemiddeld besteed bedrag gedaald.

De bestedingen aan kinderschoenen zijn ook gedaald (-13%). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-10%). Maar ook het gemiddeld besteed bedrag is in het eerste kwartaal van 2013 gedaald.

Regiocijfers januari – maart 2013
De daling van de bestedingen aan schoenen in Nederland in de periode januari – maart 2013 wordt voornamelijk veroorzaakt door een forse daling van de bestedingen in de districten Noord, Zuid en de 3 grote steden.

In de 3 grote steden zijn de bestedingen in het eerste kwartaal januari – maart 2013 met 12 procent gedaald. Het aantal gekochte paren is fors gedaald (-16%), terwijl het gemiddeld besteed bedrag per paar gestegen is.

In de regio Rest West zijn de bestedingen aan schoenen het afgelopen kwartaal met 5 procent gedaald (-5%). Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-7%). Het gemiddeld besteed bedrag per schoenenpaar is licht gestegen.

In het district Noord zijn de bestedingen het sterkst gedaald (-24%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit wordt veroorzaakt door een flinke daling van het aantal gekochte paren (-23%). Het gemiddeld besteed bedrag is licht gedaald.

In de regio Oost zijn de bestedingen in de periode januari tot en maart 2013 licht gedaald (-3%). Deze daling wordt veroorzaakt door een afname met 8 procent van het aantal gekochte paren. Het gemiddeld besteed bedrag is gestegen.

Ook in de regio Zuid zijn de bestedingen sterk gedaald (-17%). Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van een daling van het aantal gekochte paren (-9%) en een daling van het gemiddeld besteed bedrag.

Onderzoeksverantwoording:
Het vaste consumentenpanel van GfK, Consumerjury, bestaat sinds 1 maart 2007 uit 10.000 panelleden, die hun schoenaankopen grotendeels online melden. Het zijn vaste respondenten van 12 jaar en ouder, evenredig verdeeld naar geslacht, leeftijd, plaats/functie binnen het huishouden (kostwinner, studerend enz.), woonplaats en grootte van de gemeente. Dat levert een representatief beeld op van de nationale schoenaankopen.

Regio-indeling:
District I: 3 Grote steden + Agglomeraties (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag + Agglomeraties) District II: Rest West (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht exclusief 3 grote steden)
District III: District Noord (Groningen, Friesland, Drenthe)
District IV: District Oost (Overijssel, Gelderland, Flevoland)
District V: District Zuid(Limburg, Noord-Brabant en Zeeland)

*De districten zijn ingedeeld op basis van waar de respondenten wonen, niet op basis van waar de schoenen gekocht zijn.