TOP

Hoe start ik een webwinkel? Een 7-stappenplan

Voor wie een webshop wil beginnen, biedt de nieuwe eVisie Werk aan de Winkel van de Rabobank een uitgebreid stappenplan.

Volgens de eVisie van de Rabobank is de Nederlandse detaillist onvoldoende uitgerust om het hoofd te bieden aan het snel veranderende koopgedrag van consumenten en denkt hij nog teveel vanuit de fysieke winkel.

Ondernemers moeten echter streven naar een integrale klantbenadering via ‘omnichannel retailing’ (meestal cross channel genoemd). Dat is op zich geen nieuwe conclusie, maar het is wel interessant dat de Rabobank nadrukkelijk investeert in de voorwaarden hiervoor en een zeer uitgebreid 7-stappenplan heeft gemaakt voor het opzetten van een webwinkel.

1. Strategie
Voordat u begint, zult u een goede strategie moeten bepalen. Bepaal de online doelgroep en onder welke naam je de webshop gaat runnen. Koop (eventueel) andere merken in voor de webshop.

2. Website
Het maken van een webshop kun je heel goed uitbesteden aan een partij die hier ervaring mee heeft. Denk ook aan goede beveiliging en maak een mobiele applicatie van je shop.

3. Klanten
Als u een mooie webshop heeft, wilt u natuurlijk ook dat deze gevonden wordt. Dit is een discipline op zich. Denk aan zoekmachinemarketing, links op andere websites naar je webshop en het gebruik maken van social media.

4. Logistiek
Met een mooie webwinkel, goede marketing bent u er natuurlijk nog lang niet. Een goede logistiek is bepalend voor het succes. Er is opslagruimte nodig voor de voorraad en je moet bepalen hoe en waar de bestellingen worden verpakt. Ook is een juiste koppeling van de voorraad en de adminisitratie belangrijk, zeker als deze ook aan de fysieke winkel is gekoppeld.

5. Service
Service is voor een webwinkel minstens zo belangrijk als voor een fysieke winkel. Zorg dus dat u dat goed op orde heeft. Biedt voldoende contactmogelijkheden (en reageer snel) en stel leveringsvoorwaarden en garantieregelingen op.

6. Betaling
Het betalingsproces is een precair onderdeel van uw webwinkel. Biedt de klant voldoende betaalmogelijkheden (in Nederland betaalt men graag via iDeal), en denk ook buitenlandse  betaalmethode om het bereik te vergroten. Optimaliseer ook je debiteurenbeheer.

7. Data
Databeheer geeft u inzicht in hoe uw webwinkel er voor staat, wie uw klanten zijn, waar uw kansen en bedreigingen liggen. Volg het klikgedrag van bezoekers nauwkeurig. Ook als je je webshop door een andere partij laat bouwen, is het belangrijk om toch zelf kleine aanpassingen te kunnen doen.