TOP

‘Social media city workshop’ voor leden ANWR-Garant Nederland

Na een geslaagde eerste 'Social media city workshop' op 22 november organiseerde ANWR-Garant Nederland op dinsdag 29 november in Rotterdam een tweede sessie.

Onder de leden van de inkooporganisatie blijkt zeer veel animo voor deze workshop. Ook deze dag zat al snel vol, daarom komt er nog een derde editie. Meer dan twintig schoenwinkeliers waren vanuit het hele land naar Rotterdam afgereisd om van Stefana Boot tekst en uitleg te krijgen over de uiteenlopende facetten van social media. 

Social media strategie
Volgens haar is het niet meer de vraag of je als winkelier iets met social media moet doen, alleen moet je er goed over nadenken hoe je het wilt doen. Daarom moet je van te voren bedenken wat je ermee wilt bereiken en in zeven stappen een social media strategie bedenken.

Uit de voorstelronde blijkt dat enkele aanwezige winkeliers al zeer actief  zijn in hun gebruik van social media, anderen staan nog helemaal aan het begin.

Facebook, Twitter en You Tube
Tijdens de workshop komen de verschillende sociale netwerken als Facebook, Twitter en You Tube uitgebreid aan bod. Ook de website en webshop moeten social media-proof zijn, aldus de social media-expert van ANWR-Garant Nederland. Het theoriegedeelte wordt afgesloten met het onderwerp ‘cross channel retail’.

Lokal Heroz
Daarna is het tijd om naar buiten te gaan. De groep bezoekt eerst Shoeclub, één van de schoenenwinkel van Van den Assem. Vervolgens worden de winkeliers enthousiast ontvangen door Joël Ferdinandus, de eigenaar van Lokal Heroz. Hij vertelt over de ontstaansgeschiedenis van zijn ‘all inclusive store for men’ en hoe hij als detaillist gebruik maakt van sociale media. Inmiddels heeft hij ruim 2500 volgers op Twitter.

Na dit inspirerende verhaal gaat de groep op weg naar het Beursplein (oftewel ‘de Koopgoot’) om daar naar de sociale media-toepassingen te kijken. De dag wordt afgesloten met een drankje en er is gelegenheid om nog even met collega’s van gedachten te wisselen.