TOP

In de nieuwe sneakers van Nespresso en Zèta zitten twaalf kopjes koffie

Sneakers van koffie, what else? Nespresso werkt samen met de duurzame Franse schoenenstartup Zèta voor de creatie van Re:ground, een genderneutrale sneaker van gerecycled koffiedik. Elk paar schoenen is goed voor twaalf kopjes koffie.

Beeld: Zèta x Nespresso

Het ontwerp is geïnspireerd op de principes van zero-waste, met koffiedik uit het capsule-recyclingprogramma van Nespresso. Voor elk paar sneakers is de inhoud van twaalf van zulke ingezamelde capsules gebruikt, ofwel twaalf kopjes koffie, dat is verwerkt in het veganistische leer van de uppers en in de zolen van de schoenen. De rest van de sneakers is gemaakt van ten minste tachtig procent gerecyclede en duurzame materialen.

Re:ground is een van de vele initiatieven die Nespresso neemt op het gebied van duurzaamheid, waarvoor het bedrijf zich sinds afgelopen maand officieel B-Corp gecertificeerd mag noemen. Het koffiemerk zocht hiervoor de samenwerking met Zèta. De Franse zero-waste schoenenstartup is opgericht in september 2020 na een succesvolle crowdfundingcampagne, waarmee het merk 2.700 paar schoenen kon lanceren.

Milieubewust schoeisel

Zowel Nespresso als Zèta ziet dat consumenten zich steeds meer bewust zijn van de ecologische voetafdruk van hun garderobe. Het aantal zoekopdrachten naar duurzame merken is de afgelopen vijf jaar met meer dan 45 procent gestegen. De 25-jarige CEO van Zèta, Laure Babin, zag een groeiend gat in de markt voor milieubewust schoeisel. Ze richtte haar merk twee jaar geleden op met als doel ’s werelds eerste duurzame sneakerproducent te worden zonder daarbij afval te creeëren. “Mijn visie voor Zèta was om stijlvolle sneakers te maken voor milieubewuste modeliefhebbers”, stelt Babin in een persbericht. “Voor deze capsulecollectie hebben onze stoffenmakers bij Tintex acht maanden besteed aan het perfectioneren van een innovatief veganistisch kunstleer gemaakt van gerecycled koffiedik. Re:ground is de belichaming van onze samenwerking met Nespresso – een chique en stijlvolle schoen die de waarde van koffie en circulariteit viert.”

Voor koffie- en modefans

Nespresso-CEO Guillaume Le Cunff omschrijft Zèta als een ‘buitengewone startup die stijl en duurzaamheid samenbrengt’. “De toewijding van het merk aan circulariteit maakt dat ze grenzen verleggen door nieuwe waarde uit afval te creëren, en hun innovatieve geest heeft ertoe geleid dat ze een geheel nieuwe bestemming voor ons gerecyclede koffiedik hebben ontworpen. Deze Re:ground-capsulecollectie zal zowel koffie- als modefans charmeren.” Zèta-schoenen worden gemaakt in Portugal. Het merk heeft twaalf fysieke verkooppunten en verzendt alleen naar klanten binnen Europa om een korte productcyclus te behouden. De limited edition Re:ground sneakers zijn exclusief verkrijgbaar via zeta-shoes.com zolang de voorraad strekt.