TOP

Komrads start investeringsronde voor internationale groei

Komrads wil verder groeien. Het duurzame sneakermerk wil 500.000 euro ophalen met de verkoop van aandelen, om de beoogde internationale uitbreiding te financieren.

Komrads is een relatief jong merk: de Belgische ondernemers Greet Goegebuer en Mark Vandevelde, die naast zakelijk ook privé partners zijn, richtten in het sneakerlabel in 2015 op met het doel om de meest duurzaam geproduceerde sneaker ooit te maken. Ze gooiden in 2019 hoge ogen met hun veganistische APL-sneakers, gemaakt van gerecyclede materialen – katoen, koolstofvezels en petflessen – en appelleer van gefermenteerd appelafval. Van recenter datum is de jarentachtigsneaker ICNS, waarin eveneens louter hergebruikte materialen zijn verwerkt.

Omzet verdubbbeld

Het afgelopen jaar is Komrads aanzienlijk gegroeid: het merk wist de omzet tijdens de coronaperiode te verdubbelen, door zich te concentreren op de e-commercestrategie en het agentennetwerk uit te breiden. De Komrads-sneakers zijn nu in bijna alle West-Europese landen verkrijgbaar. Binnenkort verwachten de ondernemers ook de overstap naar andere continenten te maken en uit te breiden naar de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea.

Aandeelhouders gezocht

Komrads wil graag sneller groeien, maar de ontwikkeling van duurzame methoden en de research naar nieuwe technieken en materialen kost tijd en geld. Het merk start nu een ‘sharefunding’ om aan groeikapitaal te komen. Komrads wil 500.000 euro ophalen met de verkoop van aandelen. De helft van dat bedrag is bedoeld om de internationale groei en e-commerce te stimuleren, 20 procent wordt in productontwikkeling gestoken en nog eens 20 procent in de lancering van het nieuwe circulariteitsprogramma. De resterende 10 procent wordt gebruikt om schulden af te lossen. Aandeelhouder worden kan vanaf 250 euro. De aandelen en gaan over enkele weken in de verkoop. Voor early birds is er nu alvast de mogelijkheid om te reserveren.

Beeld: Komrads