TOP

Na zes jaar stopt het Sooco-avontuur voor Schuurman Schoenen

Het doek valt voor Sooco Footbar. Zes jaar na de overname door Schuurman Schoenen gaat de bekende sneakerstore in Enschede dicht. Volgens commercieel directeur Frans Everink zijn de winkelformules teveel op elkaar gaan lijken. “Dan is het logischer om te focussen op één concept.”

Beeld: Sooco Footbar (archief Schoenvisie)

Sooco Footbar, zoals de bekende sneakerstore in Enschede voluit heet, verdwijnt uit het retaillandschap. De winkel sloot op 16 juli de deuren, de webshop gaat naar verwachting in oktober uit de lucht. Voorlopig is sooco.nl nog actief om voorraden uit te verkopen en als servicekanaal voor klanten. Schuurman Schoenen stopt uit strategische overwegingen met Sooco, licht commercieel directeur Frans Everink telefonisch toe. “Focus. We willen ons weer richten op één formule. ”

“De winkel draaide prima”, vervolgt hij. “We hadden met gemak nog een paar jaar door kunnen gaan. Maar Sooco en Schuurman zijn de afgelopen jaren steeds meer naar elkaar toe gegroeid, tot het punt dat de collecties voor 80 procent overlapten. In Enschede zitten onze winkels op een steenworp afstand naast elkaar. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat één vestiging voldoende is om onze klanten hier te kunnen bedienen.”

Tien Sooco-vestigingen

Sooco (Japans voor ‘vooruitgang’) wordt in 2008 opgericht door Marcel ten Hoopen met het idee om de verkoop van sneakers, casual en geklede schoenen te combineren, iets wat destijds nog weinig gebeurt. Het concept slaat aan, maar door de snelle groei ontstaan liquiditeitsproblemen, die in 2011 leidden tot een faillissement. Daarop wordt met behulp van een investeerder een doorstart gemaakt.

De ‘footbar’ waaraan de winkel zijn naam dankt.

Zes jaar later lijft Schuurman Schoenen het bedrijf in. De keten heeft grote plannen met de formule: oud-directeur August Pot zegt in gesprek met Schoenvisie ruimte te zien voor zo’n tien Sooco-vestigingen in grote steden. Uiteindelijk komen die er niet. “We zijn absoluut gegroeid”, zegt Everink. “Alleen niet met Sooco, maar met Schuurman. In coronatijd hebben we meerdere filialen geopend.”

Grenzen vervagen

De directie wil Schuurman en Sooco als twee afzonderlijke formules positioneren: de eerste als hippe sneaker- en streetwearstore, de tweede als toegankelijke familiezaak met 40+ vestigingen. Maar die grens begint na verloop van tijd te vervagen. “Dat was geen bewuste keuze”, zegt Everink. “Via Sooco kwamen we in aanraking met mode- en sneakermerken die we eerder niet voerden, zoals Guess en Rehab, waardoor we met Schuurman een modieuzer aanbod konden brengen. Andersom zagen we bij Sooco kansen voor succesvolle ‘Schuurman-merken’, zoals onze private labels. Je kunt wel proberen alles gescheiden te houden, maar uiteindelijk gaat het erom wat de klant wil en koopt.”

Daarmee eindigt het Sooco-avontuur. Het team van acht mensen gaat aan de slag in het Schuurman-filiaal, 100 meter verderop. Het pand van Sooco aan de Langestraat is verhuurd aan een andere partij. “We hadden er bij de overname een ander beeld bij”, zegt Everink. “Maar we kijken terug op een mooie tijd. Het heeft ons veel opgeleverd, zoals de samenwerking met mooie nieuwe merken, en we hebben veel geleerd. En afgaande op de cijfers denken we dat we een deel van het Sooco-klantenbestand zeker met Schuurman kunnen bedienen.”

Schuurman Schoenen wil de komende jaren flink groeien. De keten is net gestart met de bouw van een nieuw logistiek centrum, waarmee de opslagcapaciteit verdubbelt. Daar ligt volgens Everink nu de focus.