TOP

Nieuw merk: Gumbies [interview] *

Arend-Jan Wansink, directeur van import/distributiebedrijf Catter, kwam Gumbies twee jaar geleden tegen in Engeland. Hij was direct gecharmeerd van het slippermerk.

Wat onderscheidt Gumbies van andere slippermerken?

“Het duurzaamheidsaspect. De rubberen zool is gemaakt van oude autobanden, die ontzettend lastig volwaardig te recyclen zijn. Meestal worden ze gedowncycled – wat inhoudt dat het materiaal technische specificaties verliest – en eindigen ze in het asfalt of de rubbertegels die je op speelplaatsen ziet. Door canvas weefsel toe te voegen, is het de oprichter Michel Mauer toch gelukt. Dat sprak mij erg aan. Ook prettig is dat de slippers lang mee gaan. Ik loop er al twee zomers op en zie nu pas lichte slijtage aan de zool. Daarnaast lopen ze heerlijk. Net pantoffels.”

Gumbies-1 Gumbies-2

 
 
 
 
 
 
 

 

Hoe ziet de collectie eruit?

“Gumbies is sterk outdoor ingegeven. Het is een Australisch merk en Aussies zijn echte buitenmensen. Dat sausje zit over de hele collectie. De slipper heeft een stoere, ruwe look met 23 verschillende prints. De designs zijn tijdloos, ze volgen het modebeeld niet. Dat maakt dat je ze meerdere seizoenen kunt dragen. Het model zelf is uniseks, voor hem en voor haar. Dat geldt ook voor zo’n 80% van de kleurcombinaties. Per jaar worden er aan de bovenkant een aantal nieuwe prints toegevoegd en vallen er onderkant een aantal weg. De basis blijft altijd overeind. Dat maakt het voor retailers een prettig product. Omdat de collecties niet seizoensgebonden zijn hoeven ze niet bang te zijn dat ze aan het eind van het seizoen met voorraden blijven zitten. De maatrange is 36-48, de winkelprijs €29,95 en de marge voor de winkelier 2.0.”

 

Vanaf wanneer liggen de slippers in de winkel?

“Ik ga het merk dit voorjaar uitrollen en verwacht dat het voor Pasen in de winkel ligt, de kick-off van het zomerseizoen. Ik werk nu samen met dertig winkels, van outdoor zaken tot strandpaviljoens. Om mijn dealers een zekere exclusiviteit in hun stad of streek te garanderen, ga ik niet met iedereen in zee. Andersom verwacht ik van retailers dat ze de adviesprijzen respecteren. Omdat het een tijdloos product is, lopen ze niet het risico van prijserosie.”

 

Hoe zie je de toekomst van Gumbies in Nederland voor je?

“Ik wil Gumbies op een degelijke manier in de markt zetten. Ik streef naar een netwerk van 120-150 winkels, bij voorkeur kleine en onafhankelijke verkooppunten. Het is niet mijn ambitie om het merk in grote webwinkels als Zalando te krijgen. Ook hoop ik consumenten te sturen in de keuze een duurzaam product aan te schaffen.”

Gumbies-4 Gumbies-3