TOP

Nieuw merk: Tony Lama [interview]

Louis van Wijk van Louis van Wijk Agenturen haalt de authentieke cowboylaarzen van het Amerikaanse label Tony Lama naar de Benelux. “Never out of stock and never out of style. Deze schoenen kun je over tien jaar nóg verkopen.”

Hoe ben je met het merk in aanraking gekomen?

Louis van Wijk (Louis van Wijk Agenturen): “In het verleden heb ik een aantal Amerikaanse labels vertegenwoordigd, waaronder The Frye Company. In die tijd heeft het Amerikaanse Justin Brands me al een aantal keer benaderd voor vertegenwoordiging in de Benelux. Toen Frye besloot de verkoop vanaf november 2015 zelf te gaan doen, heb ik Justin Brands een belletje gegeven. Onder deze maatschappij vallen de merken Justin, Nocona, Chippewa en Tony Lama. Officieel doe ik ze allemaal. Omdat ze erg van elkaar verschillen en ieder een heel andere doelgroep aanspreken, heb ik in overleg besloten om me in eerste instantie op twee merken te richten. Momenteel ligt de focus op de western boots Tony Lama, dit najaar ga ik Chippewa verder uitrollen. Dit merk heeft zich gespecialiseerd in work boots; het is meer een winterlabel.”

Hoe ziet de collectie van Tony Lama eruit?

“De collectie bestaat uit western laarzen met verschillende schachthoogten, in uiteenlopende materialen en kleuren. Ik ben in de Benelux begonnen met zeven korte basismodellen in zwart, donkerbruin en taupe met gestikte details in de kleuren rood, roze en turquoise. Deze liggen sinds december 2015 in de winkel. De winkelprijzen gaan van € 219,- tot € 249,- met een marge van 2.5 voor de retailer. Eind mei voeg ik hier tien nieuwe, halfhoge modellen aan toe. Zo wil ik de collectie stapsgewijs verder uitbouwen.”

Is de cowboylaars niet een heel trendgevoelig product?

“Iedere trend kent ups en downs, maar de cowboylaars zal altijd onderdeel van het straatbeeld zijn. Frye had ook een korte western boot in de collectie. In de vijf jaar dat ik het merk vertegenwoordigde, stond deze laars ieder jaar in de top tien van bestlopende modellen. Daarnaast zie ik dat steeds meer merken laarsjes aanbieden die western elementen hebben, zoals franjes of de lage, brede hak.”

Tony Lama-2Tony Lama-5Tony Lama-3

Wat onderscheidt Tony Lama van andere western labels?

“De geschiedenis van het merk. Oprichter Tony Lama is in 1887 geboren in New York, als kind van Italiaanse immigranten. Hij maakte zich het vak op elfjarige leeftijd al eigen, toen hij bij een schoenmaker in Syraceuse (NY) in de leer ging. In 1910 ging hij in dienst. Na het voltooien van zijn dienstplicht bleef hij in El Paso, de grensplaats waar hij gelegerd was, en ging hij als schoenmaker aan de slag. In de jaren ’30 werden zijn cowboy boots populair bij een groter publiek. Lama was destijds een van de weinigen die niet met het leer rommelde. Hij gebruikte kwalitatief goede huiden en bood een hoogwaardig product voor een goede prijs. Tony Lama staat voor authentieke en originele producten; de boots worden al meer dan honderd jaar op dezelfde manier gemaakt en de collectie bestaat uit modellen die zich door de tijd bewezen hebben.”

Hoe werkt de inkoop?

“Voor de Benelux heb ik vanaf mei zeventien modellen lokaal op voorraad – zeven korte en tien middelhoge – die per eventueel per paar na te bestellen zijn. De zeven korte modellen zijn al te bestellen voor directe levering. Justin Boots heeft eigen fabrieken in de Verenigde Staten en Mexico, die doorlopend produceren, waardoor alles standaard uit voorraad leverbaar is. De basiscollectie van Tony Lama is altijd hetzelfde. Er wordt gevarieerd met kleuren en materialen en er worden nieuwe stijlen toegevoegd, maar qua leesten en hakken verandert er niet zoveel. Daardoor kan er continue gedraaid worden.”

Hoe ga je het merk uitrollen in de Benelux?

“De boots liggen sinds december 2015 in de winkels. We hebben nu een stuk of tien verkooppunten en liggen in de luxere schoenenwinkels en een aantal kledingzaken en concept stores – winkels in Ibiza-stijl, die vinden het product fantastisch. Ik streef in eerste instantie naar twintig tot vijventwintig verkooppunten in Nederland en tien in België. Met die winkeliers wil ik het merk verder uitbouwen.”

Tony Lama-4Tony Lama-6Tony Lama-8