TOP

Nieuw schoenenmerk: Zivaano, voor de grotere vrouwenvoeten

In Nederland zijn er genoeg lange vrouwen en dus ook dames met een grotere schoenmaat, maar nog weinig merken springen in dit gat. Daarom startte Vivien van Wissen – zelf 1,85 meter met maat 44 – haar eigen schoenenmerk Zivaano. “Het zoeken naar schoenen was voor mij zo dramatisch. Meeste grote schoenen zien er enorm lomp en niet vrouwelijk uit.”

Vivien van Wissen is 1,85 meter en heeft maat 44. Van jongs af aan was shoppen voor haar al een probleem. “Op mijn veertiende spitte ik al bladen door om te kijken of er leuke schoenen voor mij waren”, vertelt ze aan Schoenvisie. Maar iedere keer liep haar zoektocht weer uit op een regelrechte ramp. “Het was voor mij zo dramatisch. Meeste grote schoenen zien er enorm lomp en niet vrouwelijk uit.”

Toen Van Wissen een paar jaar geleden tegen het plafond zat op haar werk, besloot ze om te doen wat ze altijd al in gedachten had en startte haar eigen schoenenmerk. “Bij Zivaano lopen de schoenen van maat 42 tot en met 45 en mijn uitgangspunt is dat ieder paar mooi en vrouwelijk moet zijn. Als je een maat 37 vergroot naar maat 45, dan raakt de schoen uit verhouding. Maar ik begin pas bij maat 42 dus ik zie daardoor ook meteen hoe een grote maat eruit ziet.”

Zivaano (2)

Moeizame start

Het opstarten van Zivaano ging niet van een leien dakje. Na lang zoeken naar een fabriek, kwam Van Wissen vorig jaar een Portugees tegen via LinkedIn die haar eerste collectie wilde maken. “Maar uiteindelijk werden mijn wensen niet volledig doorgevoerd. Het zag er leuk uit, maar het was niet precies wat ik wilde en voor mij is ‘nee’ geen optie.” Ze besloot de fabriek te verlaten en vond uiteindelijk de oplossing bij een Griekse dame. De eerste collectie was een jaar geleden voor het eerst te koop.

Zivaano (3)Opbouwen

“Het gaat goed met het merk”, weet Van Wissen te vertellen. Alleen heeft ze het opbouwen van een volledig nieuw merk wel onderschat. “Je hebt nul naamsbekendheid en Google weet je nog niet goed te vinden en daardoor druppelen klanten dus ook maar langzaam binnen. Maar als mensen bij me besteld hebben, zorg ik er wel voor dat ze fan blijven. Ongeveer negentig procent van mijn klanten heeft een nieuwe bestelling geplaatst dus dat zegt wel wat. Ik moet alleen de doelgroep nog beter zien te bereiken.”

Retailers

Van Wissen wil eerst haar consument goed leren kennen, in plaats van dat ze overhaast met retailers gaat samenwerken. “Maar ik ben nu wel op het punt dat ik rustig aan aan winkeliers ga leveren. Als ik van een grote keten ineens een mega order krijg, is dat natuurlijk fantastisch, maar ook risicovol. Ik en mijn fabrikant moeten dat goed bij kunnen houden zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit.” Volgens Van Wissen hoeven haar klanten ook niet alleen maar speciaalzaken in grote maten te zijn. “Iedereen kan instappen en ik kan zelfs met mijn fabrikant bespreken om de matenrange groter te maken.”

Toekomst

“Ik zou graag groot willen worden met het merk en ook internationale bekendheid realiseren. Ik wil volgend jaar de Duitse markt gaan betreden omdat daar ook veel lange mensen zijn en in de rest van de wereld is er ook een doelgroep voor. Maar wel alles stapje voor stapje. Zivaano moet een begrip worden in de wereld van de lange mensen.”

Zivaano (4)