TOP

Label to Watch: The Souks, een overweldigend Marokko op een rustige manier

Slip-ons zien we overal terug in het modebeeld van zomer 2018 en dan vooral die met een Afrikaans tintje. Sandra van Aanholt haalt met haar merk The Souks al twee jaar lang Marokkaanse slippers (en kussens en tapijten) naar Nederland en merkt het succes nu ook. “Ik ben zelf helemaal niet van de trends. Ik ga gewoon mijn eigen gang dus het is ook voor mij een grote verrassing.”

Sandra van Aanholt werd tijdens een reis naar Marokko verliefd op de lokale kussens. Ze haalde de items naar Nederland en begon drie jaar geleden haar bedrijf The Souks eromheen. “Later kwamen er ook tapijten en slippers bij en zo heb ik langzaam het merk en de voorraden uitgebouwd”, vertelt ze aan Schoenvisie. Anderhalf jaar geleden koos Van Aanholt ervoor om haar baan bij een advocatenkantoor op te zeggen en volledig voor haar merk te gaan. “Ik ben niet gemaakt om iedere dag achter een computer te zitten. De vrijheid die ik nu heb vind ik enorm fijn.” The Souks is ‘een overweldigend Marokko op een rustige manier neergezet’.

The Souks2Eigen productie

Maar omdat veel mensen nu zelf naar Marokko vliegen en daar spullen kopen, heeft Van Aanholt ervoor gekozen om haar eigen productie te starten. “Er zit wel degelijk een verschil tussen de producten die je daar als toerist op de markt koopt en de items die ik verkoop. Toeristen komen niet terug naar Marokko om over de spullen te klagen, maar ik kan niet aan komen zetten met slippers die na veertien dagen al uit elkaar vallen omdat de lijm niet goed is. Je kunt niet makkelijk kwalitatief goede spullen vinden als je door de Medina wandelt.”

Slip-ons

Een jaar geleden haalde Van Aanholt ook raffia slippers naar Nederland. “Ik wilde een paar schoentjes voor mijzelf kopen en de verkoper vertelde mij dat hij een winkel heeft gehad in de Medina, maar dat hij geen geld meer had om die shop te behouden. Ik wilde hem steunen dus ik heb tien paar slip-ons bij hem gekocht.” Uiteindelijk zijn ook de sandaaltjes uitgegroeid tot een goede business binnen The Souks. “Ik heb niet enorm veel verstand van het maken van schoenen, maar in winkels verkopen ze goed. Ik was er denk ik ook net op tijd bij. Ik ben zelf helemaal niet van de trends – ik ga gewoon mijn eigen gang – dus het succes is ook voor mij een grote verrassing.”

Focus

Volgens Van Aanholt gaat het goed met het merk, alleen moet ze wel haar focus blijven houden. “Ik ben snel geneigd om van alles te gaan verkopen, maar ik wil graag blijven bij de stoffen. Ik ben ook niet iemand die dit en dat per se wil bereiken. Alles loopt nu op rolletjes en ik hoop dat het blijft gaan zoals het nu gaat. Ik heb wel honderd ideeën, maar daar moet ik ook nog een weg in zien te vinden.”

The Souks3