TOP

Nike en Adidas stappen de metaverse binnen

De virtuele wereld staat nog in de kinderschoenen, maar twee grote merken liepen deze week de metaverse binnen. Nike deed dat met de overname van de virtual fashion start-up RTFKT (Artifact). Adidas lanceerde vrijdag een eigen NFT-collectie die het verkoopt op het Web3.

Beeld: Adidas

De metaverse is het online netwerk van virtuele, driedimensionale werelden die mensen via het internet bezoeken. Hier verplaatsen zij zich met hun online identiteit, de avatar, tussen verschillende virtuele ruimtes die aan elkaar gekoppeld zijn. Via de computer, laptop, smartphone of virtual reality bril hebben we toegang tot de metaverse.

De metaverse staat nog in de kinderschoenen, maar bedrijven zijn hier kansen, zo legt de KVK uit. Hier kunnen merken hun producten driedimensionaal beter zichtbaar maken in een digitale winkel of een virtuele collectie ontwerpen voor de avatars. Voor kleine ondernemers is het misschien nog een stap te ver, maar grote bedrijven plaveien nu alvast de weg door te investeren in het Web3.

Nike

Nike maakt zijn entree in de metaverse met de overname van de virtual fashion start-up RTFKT (‘Artifact’), meldt het merk op zijn website. RTFKT bestaat pas sinds 2020 en laat sindsdien de fysieke en de digitale wereld in elkaar overlopen. Het doet dat met de nieuwste game-engines, NFT’s, blockchain-authenticatie en augmented reality waarmee het virtuele producten en ervaringen creëert.

Met de overname van RTFKT heeft Nike nu de kennis in huis om gebruik te maken van de mogelijkheden die de virtuele wereld te bieden heeft. “Deze overname is een nieuwe stap die Nike’s digitale transformatie versnelt en ons in staat stelt atleten en makers te bedienen op het snijvlak van sport, creativiteit, gaming en cultuur”, zegt John Donahoe, CEO van Nike. “We verwerven een zeer getalenteerd team van makers met een authentiek en verbonden merk. Ons plan is om te investeren in het merk RTFKT, hun innovatieve en creatieve gemeenschap te bedienen en te laten groeien en Nike’s digitale voetafdruk en mogelijkheden uit te breiden.”

Adidas

Ook Adidas heeft deze week de metaverse betreden met de opening van een eigen online wereld en een exclusieve NFT-collectie van fysieke en digitale producten. NFT staat voor Non Fungible Token, ofwel de registratie van een uniek digitaal artikel dat niet vervangbaar (fungible) is. De NFT’s van Adidas zijn sinds 17 december te koop in de virtuele wereld.

Dat Adidas voorop loopt als het erom gaat nieuwe ontwikkelingen te omarmen ligt voor de hand, zegt Erika Wykes-Sneyd, vice president Brand Communications bij adidas Originals. “We hebben vanaf het allereerste begin gezegd dat we als merk de waarden van de nieuwe generatie vertegenwoordigen en dus moeten we vooruit bewegen met de snelheid van de cultuur die hierbij hoort. Web3 is waar mensen hun tijd doorbrengen, hoe ze zichzelf willen uitdrukken en wat merken zal dwingen om te handelen op manieren waar nog niemand zich comfortabel bij voelt. Maar het zit al in ons dna om een echt partnermerk te zijn.”

Om de metaverse te betreden is Adidas een samenwerking aan gegaan met Bored Ape Yacht Club, Punks Comic en gmoney. “Dit is een enorme leerreis geweest voor ons bij Adidas, in samenwerking met de gemeenschappen rond G Money, Pixel Vault en de Bored Apes Yacht Club”, zegt Tareq Nazlawy, Senior Director Digital. “Deze gemeenschappen verzamelen geen gehypete tokens, ze hebben een belang in de toekomst van die gemeenschap, en ik denk dat we daar iets over kunnen leren. We denken na over de rol die we als merk kunnen spelen om die vertrouwde vriend te zijn en onze leden te helpen, informeren en de hen de weg wijzen.”