TOP

Nu in Schoenvisie #3: Veja, Björn Snel van 1st Agency en overleeft de formele schoen corona wel?

De nieuwe Schoenvisie is verschenen! Met in deze editie grote interviews met het duurzame sneakermerk Veja en Stravers Luxe Schoenen in Amsterdam en een persoonlijk gesprek met Björn Snel van 1st Agency. Met vegan vrouwenschoenenmerk A Perfect Jane als Nieuw gezicht en een analyse over de formele schoen en corona: overleeft dit segment de crisis wel?

Profiel: hoe Veja pionier werd op het gebied van duurzame mode

De Franse ondernemers Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillion richtten sneakermerk Veja (Portugees voor ‘kijk’) op om de industrie te laten zien dat het ‘radicaal anders’ kan en moet. Daarmee groeiden ze uit tot pioniers op het gebied van duurzame mode. “Als wij het kunnen, kan iedereen het.”

Markt in cijfers: omzetontwikkeling mode en schoenen in coronajaar 2020

Het jaar 2020 stond volledig in het teken van Covid-19, zoals ook blijkt uit gegevens van het CBS die we in de nieuwe Schoenvisie behandelen. De coronamaatregelen hadden grote invloed op de omzetten van mode- en schoenenretailers. Vakredacteur Rosita van der Kwaak duidt de cijfers. “Veel bedrijven zijn dankzij overheidssteun overeind gebleven.”

Analyse: is corona de genadeklap voor de formele schoen?

Sinds de uitbraak van Covid-19 in ons land is thuiswerken de norm. Het gevolg: formele schoenen staan al bijna een jaar stof te vangen in de kast. Stappen mannen en vrouwen post-corona weer in hun Oxfords en pumps, of kunnen schoenenretailers binnen dit segment beter andere keuzes maken?

Winkelreportage: op bezoek bij Stravers Luxe Schoenen in Amsterdam

Stravers Luxe Schoenen in Amsterdam onderscheidt zich op twee vlakken; de specialisatie in de wat klassiekere kwaliteitsschoen en de maatvoering, met enkel heel kleine en heel grote maten. In de rubriek ‘Even afrekenen’ lichten eigenaren Yvonne Stravers en Alle van der Haag hun concept toe. “We willen onze klanten dezelfde ervaring bieden als in een ‘gewone’ schoenenzaak.”

Nieuw gezicht: Suzanne Harper van A Perfect Jane

Duurzame en veganistische sneakerlabels te over, maar wat als je op zoekt bent naar een mooie westernlaars die dier- en milieuvriendelijk is? Suzanne Harper kon ze niet vinden en besloot ze daarom zelf op de markt te brengen met haar label A Perfect Jane. Dankzij een succesvolle crowdfunding (104 procent van het streefbedrag) is de financiering voor de eerste productieronde en webshop inmiddels rond.

Vakidioot: Björn Snel van 1st Agency

Björn Snel is oprichter van agentuur 1st Agency (Clae, Don the Fuller, Inuikii, Lagoa en Wushu) en mede-eigenaar van de luxe mannenmodewinkel Detour in Leiden. Wie is de man achter de bedrijven? In de nieuwe Schoenvisie leggen we hem dertien persoonlijke vragen voor. “Ik was in de jaren ’90 een van de gelukkigen met een pasje voor de legendarische houseclubs It en Roxy.”


 Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met een Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je acht keer per jaar (zes keer in print en twee keer digitaal) het recent totaal vernieuwde magazine met interviews, verdieping en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website en korting op onze events. Schoenvisie ook ontvangen? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Cover: Floris van Bommel