TOP

Nu in Schoenvisie #6: Gruppo Adanti, zomertrends 2021 en hoe komen we groener uit de crisis?

In Schoenvisie #6 van 8 september lees je interviews met Marcel Koppen van Gruppo Adanti en Jeffrey van Mourik van Van Mourik Sliedrecht. Verder: een groot achtergrondverhaal over hoe je duurzaamheid een plek kunt geven in je winkel, Give a Pom als Nieuw gezicht en dé trends voor zomer 2021 van Jan Agelink.

Profiel Gruppo Adanti: ‘Niemand maakt schoenen zoals de Italianen’

Ondernemer Marcel Koppen brengt met zijn bedrijf Gruppo Adanti al meer dan 25 jaar Italiaanse kwaliteitsmerken naar Nederland. Omdat niemand schoenen maakt zoals de Italianen dat kunnen, én om de Europese schoenenindustrie te stimuleren. “De coronacrisis leert: we zijn te afhankelijk geworden van productie in verre landen.”

Trendspecial: de schoenentrends voor zomer 2021

In de nieuwe Schoenvisie meer trends van onze trendforecaster jan Agelink. Zomer 2021 draait om ambachtelijkheid en originaliteit, ziet hij, met een centrale rol voor folkloreprints. Een andere belangrijke ontwikkeling zijn technische toevoegingen aan klassieke modellen voor mannen en vrouwen.

Winkelreportage: even afrekenen bij Van Mourik Sliedrecht

Schoenenwinkel Van Mourik – voluit J. van Mourik & Zn Schoenen en Lederwaren – is een begrip in Sliedrecht en ver daarbuiten. Eigenaar Jeffrey van Mourik weet zijn bedrijf op slimme manieren in de kijker te spelen. Ook tijdens de coronacrisis. In de nieuwe Schoenvisie vertelt hij hoe hij dat doet.

Lees ook: 5 ondernemerslessen van Van Mourik Sliedrecht: ‘Creëer je eigen mediamomenten’

Achtergrond: op weg naar een groenere schoenenbranche

De coronacrisis zou op lange termijn wel eens de aanjager kunnen zijn voor een duurzamere schoenenbranche, hopen deskundigen. Retailers spelen, als schakel tussen de leverancier en consument, een belangrijke rol bij die transitie. Hoe kunnen zij duurzaamheid een plek geven in hun bedrijf?

Nieuw gezicht: Give a Pom

Denise Huntink en Julia Brants kwamen na een vakantie op Kreta met dezelfde kleurrijke sloffen thuis. Hun eind 2019 gelanceerde merk Give a Pom brengt een eigen variant op de Griekse pantoffel, die op Instagram direct een hit werd. “Het aaibaarheidsgehalte is ontzettend hoog.”

Mode-icoon: Veja V-10

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Zoals de verantwoorde sneakers waar het Franse Veja al in 2005 mee kwam – ruim tien jaar voordat duurzaamheid een hot topic werd. Welke ontwikkeling heeft het merk sindsdien doorgemaakt?

Vakidioot: Pieter Kattestaart (Schoenmakerij Kattestaart, Arturo Schoenen)

Wie is Pieter Kattestaart (47), eigenaar van Schoenmakerij Kattestaart in Kampen en mannenschoenenmerk Arturo Schoenen? Hij werd al eens uitgeroepen tot Beste schoenmaker van Nederland (2012) en is tweevoudig Europees Kampioen Schoenhersteller (2012 en 2014). In de rubriek Vakidioot leggen we hem 13 persoonlijke vragen voor.

Lees ook: Binnenkijken in het nieuwe pand van Schoenmakerij Kattestaart in Kampen


Wil je ook als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met een Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je acht keer per jaar (zes keer in print en twee keer digitaal) het magazine met interviews, verdieping en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website en korting op onze events. Schoenvisie ook ontvangen? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Cover: Fred de la Bretoniere