TOP

Omzetplus voor schoenenwinkels Macintosh in eerste helft 2014

De omzet van Macintosh Retail Group is in het eerste halfjaar van 2014 met 6,8 procent gegroeid tot 405 miljoen euro. De omzetstijging is te danken aan de schoenenwinkels (Macintosh Fashion), die in de eerste zes maanden een plus van 10,1 procent boekten.

Een hogere conversie en een hoger gemiddeld bonbedrag in alle landen (Nederland, België Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk) de belangrijkste redenen voor de omzetgroei bij Macintosh Retail Group.

Volgens de Raad van Bestuur van Macintosh Retail Group presteerden de eigen schoenenketens duidelijk beter dan de schoenenmarkt die (tot en met mei 2014) door prijsstijgingen in alle landen beperkt groeide.

De fysieke schoenenwinkels van Macintosh in Nederland (Dolcis, Invito, Manfield, Pro 0031, Scapino en Steve Madden) behaalden tot en met mei 2014 een omzetplus van 19,2 procent, tegenover een daling van 1,9 procent in de rest van de Nederlandse schoenenmarkt.

De online verkoop van schoenen van Macintosh nam in de eerste vijf maanden met 53,5 procent toe, tegenover 28,1 procent in de rest van de Nederlandse schoenenmarkt.

Versterking schoenenformules
In het afgelopen half jaar heeft Macintosh Retail Group een aantal operationele en commerciële maatregelen geïmplementeerd om de schoenenformules in Nederland te versterken, gericht op omzetgroei en een hogere absolute marge.

Enkele voorbeelden zijn:
– Focus op aantrekkelijkere assortimenten en grotere productbeschikbaarheid.
– Uitbreiding samenwerking Scapino en Aktiesport door opening Aktiesport shop-in-shops in negentien Scapino-winkels tot totaal 49 in juni 2014 (totaal eind 2014: 80 winkels).
– Restyling van 47 Dolcis-winkels met een beperkte investering.
– Versnelde uitverkoop cross channel en via  tien geopende tijdelijke outlets in Nederland.

Nieuw financieringspakket
Macintosh Retail Group heeft ruim 2,43 miljoen gewone aandelen (zo’n 10 procent van het totaal uitstaande aandelenkapitaal) uitgegeven om de kapitaalbasis te versterken. De aandelenemissie levert Macintosh 19,5 miljoen euro op. Behalve voor de aandelenemissie staan de grootaandeelhouders ook garant voor een achtergestelde gestructureerde lening.

Daarnaast participeren banken voor 140 miljoen euro in de nieuwe financiële basis. Volgens de Raad van Bestuur legt het nieuwe financieringspakket van in totaal 180 miljoen euro met participatie van banken en grootaandeelhouders een solide basis onder de uitvoering van de ‘Rebalancing for profitable growth’-strategie.

Blijk van vertrouwen
Frank De Moor, ceo  Macintosh Retail Group: “De bereidheid van banken en grootaandeelhouders om het financieringspakket te vernieuwen geeft blijk van vertrouwen in de verdere uitvoering van onze ‘Rebalancing for profitable growth’-strategie. Macintosh kan zich daardoor blijven richten op versterking van de schoenenformules, het aanpakken van verliesgevende winkels en een snelle uitbouw van de cross channel propositie. In het eerste halfjaar van 2014 waren we daarmee succesvol, zoals blijkt uit de substantiële stijging van de Fashion omzet.”

Kurt Staelens, lid Raad van Bestuur en per 1 augustus 2014 de nieuwe ceo van Macintosh Retail Group:“Met de nieuwe solide financiële basis en het uitstekende eerste halfjaar 2014 gaat Macintosh met gedrevenheid de strategie verder doorvoeren. Ik ben zeer gemotiveerd om dit proces als ceo te mogen leiden.”