TOP

Online platform Fairbee wil duurzaam shoppen leuker en makkelijker maken

Het duurzame lifestyleplatform Fairbee heeft begin deze maand de digitale deuren geopend. Als nieuwe speler in het e-commercelandschap brengt Fairbee ruim dertig merken die ondernemen met aandacht voor mens, dier en milieu.

Fairbee heeft als doel om sustainable shopping prettig en leuk te maken en het koopgedrag van consumenten die online mode, cosmetica, accessoires of juwelen aanschaffen te verduurzamen. Fairbee (de naam is een knipoog naar ’s lands bekendste luxe warenhuis) biedt een keur aan merken aan, waarvan klanten zich niet hoeven af te vragen of hun producten duurzaam zijn. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze werken met oog voor milieu, arbeidsomstandigheden, (lokale) productie en dierenwelzijn.

Fairbee is gestart tijdens en in samenwerking met de Amsterdam Fashion Week. Het platform begint met ruim dertig partnermerken, waarvan een groot deel uit Nederland komt, maar ook uit Duitsland, Scandinavië, Canada en Portugal. De webshop verkoopt kleding, schoenen, accessoires en sieraden voor mannen en vrouwen. Het schoenenaanbod bestaat op dit moment uit de merken A Perfect Jane, Crafted Society, Nae Vegan, Qurc, Solitude en Panareha. De merken Crafted Society, Solitude, ALCD, Denise Roobol, Elsien Gringhuis, Esme, Studios, Ecowings, Furb Upcycled, Nic&Mic en Myomy verkopen hun tassen via Fairbee. Het aantal merken moet in de toekomst snel uitbreiden; de doelstelling is om op korte termijn naar honderd merken te groeien. Verder is er aandacht voor duurzaam fulfilment (voorraadbeheer, retouren) en duurzaam transport (last mile, gecombineerd verpakken en afleveren).

Positieve impact

Met Fairbee wil oprichtster Saja Chander een positieve impact maken op het koopgedrag van online shoppers. “Niet veel mensen zoeken wanneer ze een nieuwe spijkerbroek willen op termen als duurzaam (sustainable) of bewust (conscious). Wij zijn als Fairbee ‘sustainable by design’ dus als je een beetje bewust wilt shoppen, hoef je niet meer na te denken of wat je leuk vindt wel op een eerlijke manier geproduceerd is. Het kost de gemiddelde consument nu nog te veel moeite om greenwashers van echte duurzame bedrijven te onderscheiden. Die uitdaging willen wij graag wegnemen.”

Toekomstplannen

De doelgroep van Fairbee bestaat uit mannen en vrouwen tussen 25 en 55 jaar oud die gaan voor stijl en kwaliteitsproducten die lang mee gaan. Zij hechten over het algemeen minder aan bekende merknamen en logo’s. Het zijn consumenten die goed willen doen, zonder dat dat veel moeite kost. Geografisch mikt Fairbee in eerste instantie op West-Europa. De onderneming wordt gesteund door ondernemers die hun sporen hebben verdiend. Waaronder Kees Zegers, oprichter van nu.nl. “Het is fantastisch om te zien dat er zoveel goede duurzame initiatieven en ondernemers opkomen. Na de succesvolle introductie van Earth Today voor conservatie van de planeet in april van dit jaar, is het nu de beurt aan Fairbee die vraag en aanbod voor bewust kopen bij elkaar gaat brengen.”

Beeld: Fairbee