TOP

Ontwerp je eigen schoenen *

Paars leer met rode veters, een knalgele lakschoen of die ene speciale pump. Wereldwijd komen er steeds meer online shops waar consumenten hun eigen schoenen kunnen ontwerpen.

In Nederland startte Jeroen van Scherrenburg, de derde generatie uit zijn familie in schoenen, in 2012 met Barli Shoes. Klanten kunnen kiezen uit twaalf basismodellen herenschoenen (aan een vrouwencollectie met tassen wordt gewerkt) en vervolgens zelf de kleur van het leer, sticksels, veters en de zool.

“Consumenten zijn steeds individueler, hebben meer een eigen smaak, zijn grilliger en beter georiënteerd door het internet. Die willen dus ook een unieke schoen”, vertelt hij.

Shoes of Prey

Eén van de bekendste online customize shoe shops is Shoes of Prey dat in 2009 werd opgericht in Australië door drie vrienden. Op de site kunnen vrouwelijke klanten kiezen uit twaalf modellen: van pump tot ballerina tot wedge. Daarna kan gekozen worden uit 170 materialen in allerlei kleuren. Vier weken later worden de schoenen bezorgd.

Shoes of Prey werd bejubeld door modebladen en –blogs over de hele wereld. Met succes. Twee maanden na de oprichtingen speelde zo al quitte en binnen twee jaar zette het bedrijf miljoenen euro’s om. In 2013 bezochten vijf miljoen unieke bezoekers de website en werden miljoenen schoenen ontworpen.

Het zijn niet alleen ondernemingen als Nina Shoes en Milk & Honey waar klanten hun schoenen kunnen personaliseren. Alive Shoes richt zich enkel op sportschoenen en ook Adidas, Vans en Nike bieden dergelijke service.

Jimmy Choo

Ook bestaande schoenenontwerpers springen in op de trend. Sinds voorjaar 2014 heeft Jimmy Choo een ‘Made to order’-service. Wie wil kan zelfs zijn initialen in de zool laten zetten. Het voordeel dat Jimmy Choo biedt is dat schoenen eerst gepast kunnen worden in de winkel.

Barli Shoes

Het Nederlandse herenschoenenmerk Barli Shoes werkt ook op die manier. Naast de twaalf modellen kan er gekozen worden voor twee wijdtes en honderd kleren Italiaans leer. Via een computerzuil kan de klant in de winkel zelf zijn schoen verder ontwerpen. In Portugal worden de schoenen dan gemaakt. Barli heeft alles in eigen beheer. 

Volgens Van Scherrenburg heeft de gepersonaliseerde schoen de toekomst en biedt het niet alleen voordelen voor consumenten. “Dat klanten naar de winkels moeten komen genereert traffic en retailers kunnen hun marges met 15 procent verbeteren en hun inkoopbudgetten verlagen.”

Aan de eigen ontworpen schoenen hangt wel een prijskaartje. Consumenten betalen tussen de tweehonderd tot achthonderd (voor een Jimmy Choo) dollar.

Maar, zo zegt Jodie Fox van Shoes of Prey, in een interview met ABC News: “Je koopt daarvoor niet alleen unieke schoenen maar ook een unieke ervaring.”