TOP

Thuiswinkel.org: ‘Forse groei in online aankopen schoenen’

De onlineverkoop van schoenen zit in de lift. Het aantal aankopen via webwinkels steeg in het eerste kwartaal van 2017 met 43 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De online bestedingen namen met 24 procent toe, al wordt per persoon gemiddeld iets minder uitgegeven.

De e-commercemarkt voor schoenen groeit met forse stappen. Nederlandse consumenten gaven in het eerste kwartaal van 2017 in webwinkels bijna €250 miljoen euro uit aan schoenen & lifestyle, een stijging van 24 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In totaal gaat het om 1,8 miljoen internetkopers, 30 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Samen zijn ze goed voor 2,7 miljoen bestellingen (van bijna vijf miljoen items, red.) via webwinkels. Kijken we naar het aantal aankopen, dan is het segment Schoenen & Lifestyle met een groei van 43 procent zelfs de grootste stijger.

Fashion is eveneens snel aan het groeien. De online bestedingen aan kleding bedragen in het eerste kwartaal bijna €490 miljoen euro, een stijging van 34 procent. Deze markt kent meer dan drie miljoen online kopers, 21 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Samen zijn ze goed voor 5,8 miljoen kledingaankopen, waarbij bijna dertig miljoen stuks werden aangeschaft.

Minder mensen kopen meer online

Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in opdracht van Thuiswinkel.org. Het onderzoek is uitgevoerd door Gfk, in samenwerking met PostNL. In totaal gaven Nederlandse consumenten in het eerste kwartaal van 2017 €5,55 miljard euro uit bij webwinkels, verdeeld over 44,43 miljoen aankopen – een groei van 11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Infographic_Thuiswinkel_Markt_Monitor_2017

Daar staat tegenover dat het aantal online kopers voor het eerst sinds jaren is afgenomen, namelijk met één procent. Dat de online markt toch groeit, is te danken aan de toename van het aantal aankopen en gemiddeld besteed bedrag per online koper. “De markt voor online shopping wordt steeds volwassener”, verklaart Gino Thuij, managing consultant fashion & retail bij GfK, in een persbericht. “Consumenten zijn vertrouwd geraakt met de voordelen van online winkelen en kopen daardoor vaker, maar ze kopen bovendien ook duurder.” Dit is onder meer terug te zien bij het fashion-segment; de gemiddelde online bestedingen per koper nemen met 10 procent toe en komen uit op €156 euro. Bij Schoenen & Lifestyle is dit overigens niet het geval. Daar is het gemiddelde bedrag juist iets afgenomen (5 procent, red.) en uitgekomen op €134 euro.