TOP

Timberland viert 40-jarig jubileum

Het Amerikaanse schoenenmerk Timberland bestaat dit jaar veertig jaar. In 1973 werd de bekende ‘yellow boot’ als werkschoen voor houthakkers geïntroduceerd.

“De schoenen waren zeer functioneel: stevig, waterdicht en in de kleur geel om te voorkomen dat de houthakkers in hun voeten hakten”, vertelt Alwin van Dijk, sales manager Nederland van Timberland.

Momenteel zijn de veertig jaar oude werkschoenen weer helemaal terug in het straatbeeld. Inmiddels is de collectie flink uitgebreid met onder meer de Timberland Earthkeepers, een milieuvriendelijke schoenenlijn. Deze modellen zijn gemaakt van natuurlijk gelooid leer en gerecyclede materialen, zo bestaan de zolen uit oude autobanden en de binnenvoering van gerecyclede pet-flessen, legt Van Dijk uit.

Duurzaamheid
Voor Timberland is duurzaamheid heel belangrijk, want het schoenenmerk wil graag staan voor: liefde voor de natuur, buiten leven en maatschappelijke betrokkenheid. Zo opende Timberland in 2009 een ‘groene winkel’ in Amsterdam. Bijna 90 procent van de winkelinrichting recyclebaar. Ook werd er in 2012 een nieuw Europees distributiecentrum in Almelo geopend, dat voorzien is van een BREAAM-certificaat. BREEAM-NL is een beoordelingsmethode om de duurzaamheid van gebouwen te bepalen.

Timberland breidt de schoenencollectie uit met een kledinglijn voor zowel mannen als vrouwen. De nieuwe schoenen- en kledingcollectie voor herfst-winter 2014-2015 zal voor het eerst getoond worden in januari 2014 op Bread & Butter in Berlijn”, aldus sales manager Van Dijk.

Customizen
Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum kunnen consumenten op 26 oktober 2013 hun ‘yellow boots’ gratis laten customizen door middel van een  laser apparaat in de Timberland-winkel in de Leidsestraat in Amsterdam of op zaterdag 2 november 2013 bij Front Runner aan de Lijnbaan in Rotterdam.