TOP

Zwarte Cross is nu festival én schoenenmerk

Wat een jaar geleden begon als ‘coronaproject’ van festival Zwarte Cross wordt nu deel van de corebusiness: Zwarte Cross is naast festival voortaan ook een sneakermerk.

Foto: Zwarte Cross

Hoe kom je als festival de coronatijd door? Het is een vraag die menig evenementenorganisatie zichzelf tijdens de crisis stelde. Festival Zwarte Cross probeerde de liefhebber ook zonder fysieke events met creatieve producten en concepten te blijven bereiken. Met als grootste succes de lancering van de Zwarte Cross-sneaker in april 2021, gemaakt van polsbandjes die normaal gesproken op het festivalterrein worden gedragen. Dat vroeg om een vervolg en dus is er nu een volwaardige sneakercollectie.

Genderneutraal en niet seizoensgebonden

De Zwarte Cross-sneakers zijn om verschillende redenen bijzonder, met name omdat het een permanente collectie betreft die niet elk seizoen wordt vernieuwd. “Onze genderneutrale producten zijn niet seizoensgebonden en daarom duurzamer. Cannabis, leer en gerecycled rubber zijn de belangrijkste grondstoffen en ze worden gemaakt voor een eerlijke prijs in de Europese Unie. Met deze patta’s stappen we met een goed gevoel de toekomst en het heropende festivalseizoen in!” aldus ontwerper Bart klein Goldewijk. De collectie is vanaf 3 mei te bestellen via de webshop van Zwarte Cross.

Festivalorganisator Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. ontwikkelde de sneakerlijn met schoenenproducent Kops. Mede-eigenaar Gerton Kops, een voormalig motorcrosser, is gespecialiseerd in duurzame en handgemaakte schoenen en pioniert met zijn fabriek al jaren tegen de stroom van massaproductie in. Hij is tevreden over de collectie. ”De sneakers hebben een fantastisch voetbed en een zool die jaren meegaat.”

Joa joa’

De collectie bestaat uit de hennepsneakers Cannabis White en Cannabis Black. Ook zijn er witte en zwarte leren sneakers met zolen van gerecycled rubber met de namen Shiny Beast White en Shiny Beast Black. Daarnaast is er de Nozem, een model dat in gelimiteerde oplage wordt uitgebracht ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het Zwarte Cross-drankje Nozem Oil.

De nieuwe modellen doen de relativerende uitdrukking ‘joa joa’, die op de schoentong staat, eer aan. Ze ogen wat rustiger dan het eerste sneakermodel met zijn kleurrijke polsbandjes-upper. ”Joa joa is een typische uitdrukking voor mensen die zich de kop niet gek laten maken en hun eigen pad bewandelen, net zoals wij en onze kompaan Gerton Kops, daarom past het zo goed bij Zwarte Cross Sneakers”, aldus mede-eigenaar Gijs Jolink van de Feestfabriek.