TOP

2013 recordjaar voor Ecco

De netto-omzet van het Deense schoenenmerk Ecco steeg in 2013 met bijna een half miljoen euro. Dat is een stijging van ruim 4 procent ten opzichte van 2012.

Volgens Dieter Kasprzak, ceo van Ecco, zijn de resultaten van 2013 de beste ooit voor het Deense familiebedrijf. De winst voor belasting steeg met 8 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Het jaarresultaat groeide met bijna 16 procent. Kasprzak:  “We hebben onze productie gereorganiseerd, terwijl ons bedrijf en onze winst zijn gegroeid.”

De belangrijkste financiële prestaties van Ecco in 2013 waren:

– De netto-omzet bedroeg 1.131 miljoen euro, een stijging van EUR 47,9 miljoen, gelijk aan 4,4 procent.

– De winst voor belastingen bedroeg 165,4 miljoen euro, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2012. Dit leverde een winstratio van 14,6 procent op, tegenover 14,1 procent in 2012.

– Het jaarresultaat bedraagt  106,4 miljoen euro, een stijging van 15,8 procent ten opzichte van 2012.

– De investeringen daalden van 79,6 miljoen euro in 2012 tot 45,7 miljoen euro in 2013, maar er waren meer consument- en marktgerichte investeringen dan in 2012.

– Het eigen vermogen steeg van 418,4 miljoen euro naar 461,6 miljoen euro.

– De solvabiliteit aan het eind van het jaar bedroeg 59,8 procent tegenover 55 procent in 2012.

– Het rendement op eigen vermogen steeg van 22,6 procent naar 24,2 procent.

Ecco-winkels
Ecco bleef investeren in het verbeteren van de distributie in Europa, Azië en Noord-Amerika. In 2013 werden 255 nieuwe winkels en shop-in-shops geopend. Er zijn nu wereldwijd 2.989 Ecco-winkels en shop-in-shops. Daarnaast werden in 2013 meer dan 300 winkels gemoderniseerd en verbouwd.

China en Rusland behaalden in 2013 bijzonder goede omzetcijfers. In verschillende markten groeide de e-commerce en voor Ecco wordt dit een steeds belangrijker distributiekanaal.

De verkoop van door Ecco geproduceerde leersoorten aan andere merken groeide met 58 procent tot 82 miljoen euro. De verkoop van lederwaren en schoenaccessoires steeg met 12,6 procent tot 38 miljoen euro.

Reorganisatie productie
Nadat de Thaise fabriek in 2011 was overstroomd, besloot Ecco tot een aanpassing van de productie, zodat geen enkele fabriek meer dan 20 procent van de totale capaciteit zou vertegenwoordigen. Daarvoor moest 35 procent van de machines  worden verhuisd.

De meer gematigde groeicijfers en zeer hoge stijging van de productiekosten als gevolg van de stijgende leerprijzen en hogere lonen van productiemedewerkers, vereisten ook een strakke focus op de efficiëntie en op de verkoop van producten met een hogere marge.

Verwachting 2014
“We zijn erin geslaagd om de operationele marge te  verbeteren van 15,0 procent tot 16,2 procent,” zegt Steen Borgholm, CFO van Ecco. “Beheerste groei was de sleutel tot het succes van Ecco in 2013 en we zullen deze strategie in 2014 voortzetten. We verwachten in 2014 meer omzet en meer winst,” aldus Borgholm.

Over Ecco
Het Deense familiebedrijf Ecco, opgericht in 1963, is één van de weinige grote schoenenfabrikanten in de wereld die het totale productieproces in eigen bezit en onder eigen controle heeft. De producten van Ecco worden verkocht op in totaal 15.000 verkooppunten in 87 landen. Er zijn 18.500 medewerkers.