TOP

Britse moderetailers in shock na referendum Brexit

Moderetailers in Groot-Brittannië zien een Brexit met angst en beven tegemoet, blijkt uit een rondgang van het Britse modevakblad Drapers.

Na het tellen van de stemmen blijkt dat een ruime meerderheid van de Britten voor een vertrek van Groot-Brittannië uit de EU is. Volgens vakblad Drapers zijn britse retailers daar niet blij mij.


Onafhankelijk retailanalist Nick Bubb: “Het is een economische en politieke ramp voor het land in het algemeen en Londen in het bijzonder, zoals blijkt uit de daling van het pond ‘afgelopen nachts, dus het is onwaarschijnlijk dat het goed nieuws is voor de mode-industrie.”


Schaamte


Simon Carter, de oprichter van het gelijknamige mannenmodemerk zei dat hij “zich schaamde zichzelf Brits te noemen.”


Simon Berwin, managing director van moderetailketen Berwin & Berwin: “We zijn op weg naar de inflatie en politieke instabiliteit. Dit vertelt ons dat mensen soms moeten voorzichtig moeten zijn wat ze wensen. Dit zal vijf jaar duren om van te herstellen. Het is verschrikkelijk.”


Uit een poll die afgelopen week is gehouden door de British Fashion Council blijkt dat 90 procent van de 290 ondervraagde bedrijven bij de EU wilde blijven.


Positieve effecten


Aan de andere kant, Britse modebedrijven die een groot deel van hun omzet in het buitenland halen – zoals Burberry – zouden een positief effect kunnen ervaren, meldt de website Business of Fashion. “Als hun kosten grotendeels in ponden worden gemaakt, maar hun inkomsten zijn in euro’s of dollars, dan kunnen ze met die euro’s en dollars die ze uit het buitenland zouden krijgen weer een grotere hoeveelheid ponden kunnen kopen”, zegtLuca Solca, hoofd van luxe goederen bij de bank Exane BNP Paribas.


Gevolgen voor Nederland


Voor Nederlandse modebedrijven die exporteren naar het Verenigd Koninkrijk is een Brexit ongunstig. Het wordt voor Britse bedrijven duurder om iets in Nederland te kopen. Omgekeerd wordt het wel goedkoper producten uit Groot-Brittannië te halen.