TOP

CBS: Bedrijfsresultaat schoenenbranche keldert flink *

Het bedrijfsresultaat van schoenwinkels is in de periode 2010 tot en met 2013 flink achteruit gegaan, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De schoenenbranche zag het bedrijfsresultaat in 2010-2013 dalen van 175 miljoen euro in 2010 naar 79 miljoen euro in 2013, een afname van 45 procent. Ter vergelijking: het bedrijfsresultaat van de detailhandel als geheel daalde in deze periode met 16 procent. In de kledingbranche was het overigens nog erger, daar daalde het bedrijfsresultaat met maar liefst 70 procent.

Volgens het CBS komt die sterke afname van het resultaat doordat de omzet in deze periode veel harder daalde dan de bedrijfskosten. De omzet daalde in deze periode met 200 miljoen (10 procent), de kosten met 114 miljoen (6 procent). Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet daalde hierdoor van 7,8 procent in 2010 tot 3,9 procent in 2013.

Stijgende kostenposten

Dat de kosten niet genoeg daalden om het bedrijfsresultaat op peil te houden, ligt in de schoenenbranche vooral aan de huisvestingskosten en de verkoopkosten. De huisvestingkosten bleven in de periode 2010-2013 toenemen met bijna 3 procent, van 235 miljoen euro naar 242 miljoen euro. In de kledingbranche was ook sprake van een stijging in huisvestingskosten.

Ook de verkoopkosten, door het CBS gedefinieerd als ‘kosten voor reclame, beurzen, advertenties, reizen, hotels, representatie, alsmede agentenprovisie en kosten van speur- en ontwikkelingswerk door derden’, stegen flink, van 65 miljoen naar 70 miljoen euro. Daar waar de kledingbranche juist wist te bezuinigen op deze post.

Andere gestegen kostenposten in de schoenenbranche zijn kosten voor apparatuur en inventaris (van 7 naar 8 miljoen euro) en de ‘overige bedrijfskosten’, van 45 naar 50 miljoen euro.

Opvallende bezuinigingen

Anders dan in de kledingbranche gingen de personeelskosten omlaag in de schoenenbranche, van 370 miljoen euro naar 359 miljoen euro. In de modebranche stegen de personeelskosten juist. In de schoenenbranche werd er vooral minder brutoloon uitbetaald. Helaas ging het bedrag voor de sociale premies juist omhoog, waardoor het effect van minder loon werd gedempt.

Andere kostenposten waar in de schoenenbranche op bezuinigd werd zijn energieverbruik en kosten op vervoer.

Waarde van de inkoop

De schoeninkopen daalden in de periode 2010-2013 wel in gelijke mate als de omzet. De inkopen maken ruim de helft uit van de totale kosten. Was de waarde van de inkoop in 2010 nog 1,2 miljard euro, in 2013 daalde dit bedrag naar 1,1 miljard euro

Bekijk hier de volledige tabel met CBS-cijfers over de schoenenbranche, waarin 2013 wordt vergeleken met 2010.