TOP

Cha trekt terug uit Europa, oprichter bouwt imperium zelf verder op

“Cha heeft een verhaal en ik wil mensen die dat over kunnen brengen”, vertelt Alisha Staats, oprichter van Cha. Daarom heeft zij ervoor gekozen het merk uit Europa te halen en vanuit Nederland weer op te bouwen. “Ik wil niet verkocht worden door een agent die zo veel merken heeft dat ik verdwijn tussen de anderen.”

Al van jongs af aan wist Alisha Staats wat zij later wilde worden: schoenenontwerper. Grotendeels geprikkeld door haar zus Charifa. “Zij inspireerde mij van jongs af aan al. Charifa plantte het zaadje op mijn 8ste in mijn hoofd door te vragen wat ik later wil worden en hoe ik dat ga bereiken.” Helaas mocht Charifa niet eeuwig leven en daarom heeft Staats haar merk opgedragen aan haar zus: “Ik was opzoek naar een naam die mij zou inspireren. Een naam die – op het moment dat ik het zwaar zou hebben – mij doorzettingsvermogen kan geven.” 

In 2009 werd schoenenmerk Cha geboren en al snel groeide het uit naar vele landen in Europa. “Ik werkte samen met een Europese distributeur, maar dat liep niet zoals ik had gewild. Er zat een extra schakel tussen waardoor de prijzen vrij hoog werden en ze vertaalden niet het verhaal op de manier waarop ik dat wilde. Ze gaven de samples en de prijslijsten aan de agenten en keken of het wilde verkopen.” Daarom koos Staats ervoor om eind 2014 het merk terug te nemen uit Europa.

Waarom heb je ervoor gekozen om het merk uit Europa te halen?

“Cha heeft een verhaal en ik wil met mensen werken die dat over kunnen brengen. Ik heb nu vier agenten voor Nederland en daaraan geef ik een collectiepresentatie, vertel ik wat mijn inspiratie is en leg ik mijn moodboard uit. Dat komt veel meer over bij de agent die dat weer doorstuurt naar de winkelier en waardoor zij het weer positief gaan verkopen aan de consument. Sindsdien heeft Cha hele grote stappen gemaakt.”

Cha label (2)Cha label (3)

Hoe gaat het nu?

“Vanuit Nederland gaat het erg goed en dat zie je aan de cijfers: de omzetten zijn ontzettend verbeterd en ik ben gegroeid naar 90 verkooppunten in Nederland. Je kan je er zo op scheel kijken om internationaal te gaan, maar als je het geconcentreerd houdt en een fundament aanmaakt om de stappen te kunnen zetten wanneer je er echt klaar voor bent, dan kun je dat ook dragen.”

“Als ik nu kijk naar 2015 heb ik alles eraan gedaan om de uitbreiding naar Europa voor te bereiden. Voor lente-zomer 2017 komen Duitsland en België er weer bij en daarna gaan we steeds meer landen erbij betrekken. Ik wil vanuit intuïtie mensen uitkiezen die bij het merk passen en die het goed kunnen verkopen. ik wil niet verkocht worden door een agent met zo veel merken dat ik verdwijn tussen de anderen.”

Als je weet wat je nu weet, had je dan alsnog die stap genomen om in 2011 internationaal te gaan?

“Je groeit ook als mens. Ik ben bijna zes jaar geleden Cha begonnen vanuit mijn studie. Het was een idee waarvan ik dacht dat het een succes zou worden. Het groeide heel snel. Ik denk dat het voor die tijd goed is geweest dat de distributeur er was, want die geeft je ook de ruimte om je te focussen op je merk. Je hebt geen rompslomp met administratie, etc. Maar toen het stond en ik wist welke kant ik op wilde met Cha, ben ik anders gaan kijken en kwam ik erachter dat het helemaal niet zo liep zoals ik had gewild.”

Cha label (2)Cha label (3)Cha label (4)
Productie Cha

Wat maakt Cha onderscheidend?

“Het is absoluut een fashionlabel, maar ik houd het heel dicht bij mijzelf. De identiteit komt vooral uit mijn Afrikaanse roots en daarmee geef ik mijzelf bloot.  Maar het komt ook uit creativiteit en passie en ik kijk niet naar wat het opbrengt. Natuurlijk zijn cijfers belangrijk, maar dat komt vanzelf wel als je erin gelooft en er vol voor gaat. “

“Cha is kwaliteit. Er zit veel liefde en aandacht in de schoenen. Er wordt gebruik gemaakt van luxe ledersoorten en alles wordt geproduceerd in Spanje. Ik heb er heel duidelijk voor gekozen om het niet in China te laten produceren omdat ik het dan niet meer kan controleren. Dat zijn dingen die bijdragen aan hoe het product eruit ziet en hoe je het draagt.”

Voor welke vrouw is Cha geschikt?

“Voor de zelfverzekerde, sterke vrouw die dicht bij zichzelf staat. Ze is succesvol in wat ze doet. Niet zozeer in geld uitgedrukt, maar in geluk en dat maakt het succes. Ze is geen volger. Pure, naturelover, culture, soulwork, confident, strong, dat zijn de woorden die ik in mijn achterhoofd houd als ik aan de Cha-vrouw denk.”

Cha label (4)Cha label (5)

Ben je nog opzoek naar nieuwe verkooppunten?

“Absoluut. Ik heb sinds kort een nieuwe verkooptrainer erbij en die traint mijn agenten om het potentieel van mijn agenten naar boven te halen. Ik heb toppers, maar er valt op ieder niveau bij te leren. Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. Naast dat het een passievol bedrijf is, is het ook gericht op groei, dat hoort erbij. Ik ben enorm blij met de winkels die ik al heb, zoals Van den Assem, Dungelman en Nelson. Ik zou er graag meer designerwinkels bij willen hebben. Vooral ook winkels die zich onderscheiden met een eigen identiteit en die zien waar Cha voor staat.”

Hoe zie je de toekomst van Cha voor je?

“Voor aankomend seizoen is het de bedoeling om marketing in de winkel te houden om de winkelier extra te helpen. Dat willen we doen door presentaties van het merk in de winkel naar de consument, goodiebags uitdelen en het winkelpersoneel zelf enthousiasmeren. Ik geloof erg in samenwerking met winkeliers. Zij investeren in het merk en geloven erin en dan vind ik dat het vanuit ons ook de verplichting is om ze te helpen met de verkoop en dat zo goed mogelijk te stimuleren.”

“Verder probeer ik dus ieder seizoen nieuwe markten te betreden en heel fundamenteel te bouwen aan het merk. Dat kan in principe oneindig zijn. Ik pas nog wel een beetje op voor Amerika omdat daar hele andere regelgevingen zijn, maar als ik daar klaar voor ben kan het altijd.”

Cha label (1)