TOP

Deze moderetailers winnen de Retail Storytelling Award 2017

Op de modebeurs Modefabriek zijn op 22 januari de Retail Storytelling Awards 2017 uitgereikt. Drie modezaken uit Utrecht, Amsterdam en Hillegersberg vielen in de prijzen.

Nukuhiva uit Utrecht, VERSE uit Amsterdam en Kimm Boetiek uit Hillegersberg winnen dit jaar een Retail Storytelling Award voor respectievelijk de categorieen filiaalbedrijf, eenmanszaak en sustainable leader. De prijs, een initiatief van duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz, werd zondag 22 januari 2017 op Modefabriek voor de vijfde keer uitgereikt. 

De Storytelling Awards bestaan drie categorieën. Eénmanszaken of mkb, waarbij eigenaar tevens inkoper en verkoper is. Filiaalbedrijven en fashion & lifestyle stores groter dan 500 vierkante meter, waarbij personeel het uithangbord is van de winkel. En de categorie ‘Sustainable Leader’, voor de winkel die het hoogst gescoord heeft op duurzaamheid. Deze laatste prijs is dit jaar voor het eerst uitgereikt, met name omdat duurzaamheid een steeds belangrijkere factor is voor storytelling in de winkel, aldus de jury. Voor het oordeel hebben alle 20 genomineerde winkels bezoek gehad van een mystery shopper. 

Eénmanszaak: VERSE

In de categegorie ‘eenmanszaak’ mocht VERSE, A Good Store uit Amsterdam de prijs op komen halen. VERSE is volgens mystery shopper goed geslaagd in het overbrengen van de ‘story behind the brand’. ‘VERSE heeft alle punten behaald op het gebied van duurzaamheid en was daarnaast in de categorie eenmanszaken ook het sterkst in het adviesgesprek tegenover de klant. De medewerkster komt oprecht en geloofwaardig over, wat belangrijk is in het overbrengen van het verhaal.’

“De medewerkster legt mij uit waar gedeeltelijk de diverse merken in welke landen gefabriceerd worden. De uitleg is duidelijk en ik heb de indruk dat het waar is wat zij vertelt.” aldus de mystery shopper in het juryrapport.

Filiaalbedrijf: Nukuhiva

De Utrechtse winkel van Nukuhiva heeft de prijs in de categorie ‘filiaalbedrijven’ gekregen. Uit het juryrapport van de de mystery review: “De mystery shopper was zo onder de indruk van Nukuhiva dat deze aangeeft geen verbeterpunten te hebben. Daarentegen zijn er genoeg positieve punten te noemen aan de winkel. De mystery shopper geeft aan veel geleerd en gehoord te hebben over duurzame kleding en vriendelijk en oprecht geadviseerd te zijn. Nukuhiva scoort dan ook voor alle onderdelen bijna de hoogst haalbare score.”

Sustainable Leader: Kimm Boetiek

De prijs voor de meest duurzame retailer ging naar Kimm Boetiek uit Hilligersberg, Rotterdam. “Kimm Boetiek heeft de mystery shopper enthousiast gemaakt door feiten te vertellen over duurzame mode en deze informatie op een positieve manier aan de mystery shopper gebracht. Dit heeft er voor gezorgd dat de mystery shopper verleid werd tot aankoop. Op het onderdeel duurzaamheid heeft Kimm Boetiek de hoogst haalbare score gehaald.”

Bekijk hier alle genomineerden voor de Storytelling Awards 2017

Beperkte productinformatie

Uit het bezoek van de mystery shoppers komt naar voren dat de etalage het best gewaardeerd wordt in ruim 90% van de bezoeken. De score vertoont daarna een dalende lijn vertoont, tot de begroeting bij vertrek. Het advies en de toelichting van de achtergrond wordt het laagst gewaardeerd. ‘Opvallend is dat in bij alle edities de uitkomsten van de mysteryshopping bezoeken aangeven hoe beperkt de Nederlandse winkeliers informatie verstrekken over de artikelen in de winkel.’Hieruit concludeert de jury ‘dat fysieke winkels hier nog een enorme slag kunnen slaan’.

‘Investeren in service’

Goodbrandz zegt in het persbericht: “Er is de laatste jaren enorm geïnvesteerd in het niveau van de winkels wat betreft etalage- en winkeluitstraling. We zien dat hierin een enorme verbetering en progressie gemaakt is. Tegelijkertijd is het opvallend om te zien dat waar het heden ten dage om draait in die fysieke winkels, namelijk het personeel, het servicegericht zijn, Storytelling en kennis van de producten, eigenlijk niet of nauwelijks geïnvesteerd is. Zeker nu de mensen de keuze hebben om hun aankopen online of offline te doen, kunnen we concluderen dat de offline criteria niet goed benut worden.”

“En dat terwijl persoonlijke aandacht en betrouwbaarheid een belangrijkere motivatie in de aankoopbeslissing. Personeel is het visitekaartje van de winkel. Doorslaggevend in de hedendaagse verkoop is dat winkelpersoneel deze achtergrond meeneemt in het verkoopgesprek.

De kritische consument

“Uit onderzoek van Business of Fashion is gebleken dat 2017 in het teken van het nóg beter leren kennen van de consument, om de ontwikkelingen van de klant te kunnen bijhouden. Consumenten zijn kritischer, hebben meer kennis van technologie en zijn daarmee lastiger te voorspellen. Retailers zullen dan ook hun best moeten doen om de consumenten steeds slimmer moeten benaderen.”

“Een belangrijke manier om dit te kunnen realiseren is door middel van omni-channeling en Customer Journey waarbij een perfecte consumentenbeleving gecreëerd wordt. Daarbij komt dat consumenten steeds bewuster worden en opzoek zijn naar authenticiteit. Goodbrandz wil door middel van de Dutch Retail Experience Awards en de Storytelling Awards retailers die hier al goed mee op weg zijn onder de aandacht te brengen, bij zowel consumenten als retailers.”

Foto: Instagram