TOP

Geslaagde eerste dag Modefabriek herfst-winter 1718

De RAI in Amsterdam stroomde zondag 22 januari weer vol met modepubliek voor de Modefabriek voor herfst-winter 2017-2018. Nu de moeilijkste tijden achter ons lijken te hebben, bruisen bezoekers weer van energie en staan ze open voor nieuwe dingen.

Er hadden behoorlijk wat verschuivingen plaats gevonden op de beursvloer, waardoor je als bezoeker tóch steeds weer tegen nieuwe merken tegen komt, ook al loop je je vaste rondje. In de middelste hal (hal C) lag de focus op premium vrouwenmode en achterin mannenmode. In deze hal spraken we bijna alleen maar tevreden exposanten. Niet zo gek, aangezien deze hal het centrale middelpunt was van de vier beurshallen en je dus niet om deze hal heen kon. “Voor Nederland is Modefabriek altijd goed, maar we zien hier ook steeds meer Duitsers en Belgen”, zegt Pauline Brakenhoff, creatief directeur van Aaiko. Daarnaast blijken beursbezoekers weer op zoek en staan ze sneller open voor nieuwe merken. “Er hangt weer een positieve vibe in de branche”, zegt Kim Rakim van Reece Individual.

10 Feet Aaiko

10 Feet, Aaiko

Nieuwe exposanten waren er dan ook genoeg: Cavalli, Des Petits Hauts, Jan Jansen,Estella Bartlett, Spijkers Denim, Alpha Studio, Chalrose, Vest, La Fee Maraboutee, Kaos, Patrizia Pepe en Mimueto, om er maar een paar te noemen. In het modebeeld waren veel merken eensgezind: de panterprint is hot. Waar de een het combineert met zwart leer en groene legerjacks, combineert de ander de gewaagde print met een thema in bruintinten. Een ander belangrijk thema op de beurs is fluweel in diepe, warme fluweelkleuren als donkergroen, nachtblauw en okergeel.

Alix hw1718 (2) Sunday Best mannenmode

Alix, Sunday Best

In hal B vielen de grote stands op van onder meer nieuwkomer Lexson Fashion Brands (o.a. Elvine, Tiger of Sweden, Five Units, Just Female, Twist & Tango – en nieuw, maar niet te zien op Modefabriek: Bruuns Bazaar), Antony Morato – eveneens terug – en Denham, compleet met groot bioscoopscherm, waar de recente minidocu van het merk op wordt vertoond.

Antony Morato Lexson

Antony Morato, Lexson

Denimmerk Kings of Indigo presenteerde in dezelfde hal een nieuw retailconcept. Wrangler viert dit jaar het 70-jarig jubileum en liet onder andere een door de 70’s geïnspireerde speciale collectie zien. Wranglers marketingmanager Sharon Kniest laat in deze video zien welke details uit het verleden terugkeren in de najaarscollectie voor 2017-2018. Een andere publiekstrekker was Atelier Reservé, dat opviel door de tipi. Hierin naaide freelance ontwerper Deyrinio Fraenk live nieuwe items van gerecyclede en reststoffen die vervolgens kunstig worden bewerkt door zijn compagnon Alljan Moehamad, ook wel bekend als Skulljan. Fraenk, in het dagelijks leven designer voor onder andere Tommy Hilfiger en Scotch & Soda, en Skulljan – afgestudeerd fotograaf, zijn tevens beschikbaar voor retailevents.